Tina Olsson, Bladverk.
Formgivning

Ojämn Konstslöjdsalong på Röhsska

På Röhsska museet i Göteborg har man bjudit in konst- och hemslöjdare till en salong. Det är tänkt att vara ett årligt återkommande evenemang, ungefär som Liljevalchs Vårsalong och upplägget är det samma. Över 500 hörsammade inbjudan och 50 av dem valdes ut av en 3-mannajury med Röhsskas chef Ted Hesselbom i spetsen. Per Feltzin har varit där.

Konstslöjd - ett ord som låter nyuppfunnet för att mildra det eviga dilemmat om det här är hantverk eller konst. Men ordet är gammalt, Röhsska hette till och med konstslöjdsmuseum när man startade på 1910-talet. Ett nygammalt ord behövs kanske för att förstå om en skål som både är tradition och förnyelse, om den är konst eller hantverk. Det är ju spretigt i den här världen och det visar verkligen den här utställningen som man knökt in i en ganska trång sal på Röhsska.

Det tar tid att få syn på allt - vid första anblicken är det bara smått, kryptiskt och anemiskt. Väldigt blekt. Sedan är det som vanligt på en salong att vissa saker utkristalliserar sig. Valet av keramiska saker förstår jag mig inte alls på. Många gånger är det varken skickligt tekniskt utfört eller spännande idémässigt.

Men mitt i salen hittar jag, lite undangömt, några champagneglas av Catarina Giarimi med en gravyr som pärlbroderi. En bugning till traditionen och samtidigt en förnyelse i det lilla. Bredvid finns en annan hälsning - Nina Roeraades örhängen i form av pyttesmå kristallkronor.

Där finns också ett halsband som Malin Lövgren gjort i porslin, silver och nylonstrumpor. Ser ut som vattenslipade stenar men är lätta som löv. Kontrast i storlek och form.

Det finns också en kakelugn, broderade skjortor, textila marktäckande växter och några roliga lampor. Men till nästa år måste man ställa ut det bättre, lyfta upp tingen i ögonhöjd mera, ge dem plats. Jag höll faktiskt på att missa utställningens utropstecken: Två silverbunkar till köket. 1,2 mm drivet silver i klassisk köksbunkeform. Diska gärna med scotchbrite - de kommer att hålla i minst 500 år, skriver Klara Eriksson som gjort de här festbunkarna. Konstslöjdsgala!

                                                               Per Feltzin
                                                         per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".