Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kulturpolitik

Kulturministerns nya konstdefinition

Konstfack är kraftigt ifrågasatt efter den senaste tidens konstskandaler, men även det moderna konstbegreppet står under debatt. Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth menar att den beryktade graffittivideon inte är konst. Vad får det för konsekvenser när en kulturminister så tydligt talar om var skåpet ska stå?

Ingen kan lasta kulturministern för hennes spontana reaktion på det hon såg på en konstmässa i fredags. Men när hon flera dagar senare vidhåller att graffitikonstnären Nugs video ”Territorial Pissing” inte-är-konst, så vet hon antingen inte vad hon pratar om. Eller så har hon en agenda.

För enligt alla gällande definitioner av begreppet ÄR Nugs video konst. Ett examensarbete från en högskola i konst, presenterad av ett konstgalleri på en konstmässa - så många fler garantier kan man inte gärna få. OM det ligger skadegörelse bakom verket, så är det lik förbannat konst, vad man än anser om saken.

Om det nu inte är så att kulturministerns definition av konstbegreppet är politisk, snarare än beskrivande. Så att konstbegreppet hädanefter, i Alliansens Sverige, ska vara behäftat med vissa förbehåll, reservationer och - villkor. Kulturministerns vidare uttalanden i Aktuellt från i tisdags tyder faktiskt på just det:

- Jag ser ju andra bekymmer för det finns ju tyvärr många människor i Sverige som ifrågasätter modern konst. Och det här gör ju inte saken lättare när vi vill att kulturen ska ta mer plats.

Bara några minuter efter att hon sagt att konsten ibland kan och ska provocera, så ska den alltså inte längre det. För att ”vi vill att konsten ska ta mer plats”, som hon säger.

Det låter som en motsägelse. Förklaringen finns kanske i det betänkande som Kulturutredningen la fram förra veckan. Där formuleras en kulturpolitisk kursändring, där gamla honnörsord som ”kvalitet” och ”oberoende” får ge vika för stora förhoppningar på konstens positiva effekter - för folkhälsan, miljön, den regionala utvecklingen etcetera.

Där konsten med andra ord ska ta mer plats genom att dra sitt strå till stacken.

Med en sådan kulturpolitisk vision blir destruktiva, otyglade uttryck som Nugs video uppenbarligen ett direkt hot - inte bara mot samhället, utan också mot den goda konsten.

- Men de här pengarna som det kostar att snygga upp efter honom hade kunnat gå till så mycket annat. Till musikskolor och kulturskolor, till länsmusiken, till teatrar eller till vad det än nu vara må.

Sedan Konstfack tillrättavisats av kulturministern, för att ha godkänt ett stycke icke-konst som examensarbete, har skolans ledning nu garanterat att det misstaget inte ska upprepas. Aldrig mer ska en elev som begår lagöverträdelser utexamineras från Konstfack. Eftersom det han eller hon då gör, enligt ministerns definition, inte kan vara konst.

Därmed har Lena Adelsohn Liljeroths konstbegrepp, vad vi än tycker om det, redan institutionaliserats. Och alltså blivit sant. Onekligen en politisk bedrift.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".