Bild: Scanpix
FILM

Genial bildsättning av krigets trauma

Den israeliska filmen Waltz with Bashir har varit mycket omtalad sen den visades i Cannes förra året, den vann också en Golden Globe för bästa utländska film och kan natten till måndag vinna en Oscar i samma kategori.

Waltz with Bashir, som regisserats av Ari Folman är en animerad film, efter filmade förlagor, en personligt hållen dokumentär kring hans minnen av kriget i Libanon 1982.

Titelns Bashir syftar på falangistledaren Bashir Gemayel, som mördades efter att ha vunnit presidentvalet Libanon, ett mord som utlöste falangisternas massaker på palestinier i flyktinglägren Sabra och Shatila, de ohyggligheter som Ari Folmans film sakta med oundvikligt närmar sig.

Ari slås av hur lite han själv minns av kriget, han har bara en bild i skallen, gula kroppar i svart hav, unga taniga soldater som reser sig nakna ur vattnet och kliver upp på stranden vid Beirut med sina vapen.

Så Ari börjar söka upp andra som var med. Och deras berättelser blir minnets - och filmens pusselbitar. Så långt kan det likna en traditionell dokumentär. Men den är alltså tecknad och animation är medvetet stel, som om den motvilligt kommer till liv, ansiktena är ibland platta som pappmasker, och kropparna fäster inte riktigt i omgivningen. Som teckande blir intervjuobjekten både allmängiltiga och individer med sina subjektiva sanningar.

Det är  nog ett helt genialt sätt att bildsätta ett posttraumatiskt tillstånd. Och en möjligt väg att närma sig massakern.

För filmberättelsen utgår ju från en brist, från att det saknas bilder, och att det som ska sägas måste formuleras på nytt. Det handlar om hitta fram till en beskrivning av något som är närmast overkligt. 

I längden ryms inte filmen inom animationes gränser och när Aris minnen kring massakern klarnar och skulden formuleras väller verklighetens bilder in - och där slutar den fantastiska Waltz with Bashir, i det fruktansvärda.  

Måns Hirschfeldt

mans.hirschfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".