Johan Ulvesson Foto: Sören Vilks
Komedi

Johan Ulvesson frigör Massakerguden

Dramatikern och författaren Yazmina Reza gjorde stor, internationell succé med pjäsen Art i slutet av 90-talet. Hon har tilldelats ett flertal priser och hennes dramatik sätts upp runt om i världen och för två år sedan skrev hon en uppmärksammad bok om Nicolas Sarkozy och hans väg mot posten som fransk president. Nu är hon aktuell på svenska med uppsättningen av pjäsen Massakerguden som hade premiär på Dramaten i helgen. För regin står Staffan Roos.

I ett parisiskt kulturchict medelklasshem, sceniskt skissat med några designerstolar, ett funkisinspirerat soffbord och konstböcker på hög, sitter två välklädda, väluppfostrade och vältaliga äkta par vars 11-åriga söner har råkat i luven på varandra. Nu ska ansvarsfrågan diskuteras och - ingenting går som det var tänkt.

Här finns lätt avläsbara sociala koder: konsten, världssamvetet och plyschbyxorna hänger ihop, medan det med kritstecksrandigt följer arrogans och magkatarr. Det är bäddat för krock. Thomas Hanzon, Anja Lundqvist, Kristina Törnqvist och Johan Ulveson är den fyrhövdade ensemblen som verkligen spelar med och mot varandra, snabbt och roligt. Men det är utan tvekan Johan Ulveson som frigör humorn och lyfter den från den klassiska dramatikens knutar. För innehållsmässigt vill detta inte stå Fosse, Pinter och Norén långt efter - här finns varggrinen som berättar det som inte sägs, sårade blickar som fastnar och en ständigt ringande mobil ger oss undertext om äktenskapliga slitningar, solkiga sanningar och pysande hat.

Men inget berättas förstås på djupet - här är det lättfotat och kvickt, ja fransk om man så vill. Och i detta sammanhang har Johan Ulveson förmågan att vara snäppet värre hela tiden: hans leende är ännu grymmare, hans rygg rent av overkligt kutig och hans utbrott om möjligt än galnare än de andras. Och det är det uppsättningen lever på, men med det blir den å andra sidan en klart förnöjsam bagatell.

Elin Claeson
elin.claeson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".