Film

Kinesisk filmcensur lättar

Historiskt kostymdrama är en stor genre i kinesisk film. Nu ska även den känsliga epoken under den japanska invasionen få vädras i modern biofilm för första gången.

PEKING. Två filmer har fått de kritiska biografmyndigheternas godkännande, båda handlar om massakern i Nanjing då minst 150 000 civila dödades och tiotusentals våldtogs.
   Den första - Nanjing! Nanjing! - av den inhemske regissören Lu Chuan har premiär redan i slutet av april.
   Den andra filmen handlar om den tyske affärsmannen John Rabe som räddade kineser undan massakern och är en tysk-kinesisk samproduktion.

Kina har en mycket aktiv censur och släpper dessutom bara igenom ett bestämt antal utländska biofilmer per år.
   Och i storpolitiken såväl som i filmpolitiken används ett extra mått av försiktighet när det gäller den gamla fienden Japan.
   2005 nekade censorerna till exempel den fiktiva historien En geishas memoarer biograftillstånd i Kina. Filmens huvudroller som japansk geishor spelades nämligen av de kinesiska skådespelerskorna Zhang Ziyi och Gong Li, och man misstänkte att det kunde bli för magstarkt för patriotiska biobesökare.
   Den taiwanesiske regissören Ang Lees film Lust, Caution, som handlar om en kinesisk motståndskvinnas relation med en japansk spion, fick mycket kritik för att förvränga historien efter att den visades i en kraftigt censurerad version i Kina.

Men nu anses tiden i alla fall vara mogen för att låta publiken få en samtida kinesisk filmtolkning av den japanska invasionen, som tidigare skildrats i gamla stolpiga propagandafilmer.

                                      Hanna Sahlberg, SR Kulturnytt
                                                         hanna.sahlberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".