Mats Eks moderna tolkning av baletten Svansjön hör numera till kulturarvet. FOTO: Urban Jörén/Cullbergbaletten
DANSUTREDNING

Kungliga steg för Cullbergbaletten

Cullbergbaletten som startades av Birgit Cullberg 1967 har sen dess varit en del av Riksteatern som ett turnerande, modernt danskompani av internationell världsklass. När Kulturrådet i höstas fick i uppdrag av regeringen att utreda Cullbergbalettens framtid skedde det på initiativ av Riksteatern.

I framtidsförslagen som presenterades av Kulturrådet igår (och också diskuterades i vårt program Nya Vågen, repris ons kl 18.15) förordas Kungliga Operan att ta över huvudmannaskapet för Cullbergbaletten från Riksteatern.
   Som en fast hemmascen föreslås Gasklockan i Hjorthagen i Stockholm, där Kungliga Operan ska husera under tiden man renoverar Operahuset vid Gustav Adolfs torg under 2010 och 2011. Om regeringen väljer att följa Kulturrådets förslag innebär det att Kungliga Operan i Stockholm får ansvar för två av landets största danskompanier.

Kulturrådets utredning av Cullbergbalettens framtid genomsyras av en fin inställning - som är lätt att instämma i - att dansen är viktig och att stora satsningar behöver göras på Sveriges dansliv. Viveca Hallberg som har lett utredningen betraktar Cullbergbaletten med dess renommé som en dansmotsvarighet till the swedish music export. Och det låter ju storslaget.

Men som så ofta när utredningar beställs från regeringen finns kravet på att det inte får kosta mer. Förslagen ska uttryckligen rymmas inom nuvarande budgetramar.
   Så det är en trollformel man beställt för hur Cullbergbaletten ska förvalta sitt kulturarv och stärka sin utveckling och samverkan internationellt med samma pengar som man har idag.

Det låter svårt. Och när man från Kulturrådets sida föreslår att dansarna ska öka från dagens 18 till 20 stycken känns det omöjligt att inte prata om ökade anslag.
   Det här är en utredning med många frågetecken. För samtidigt som Kungliga Operan föreslås ärva Cullbergbaletten från Riksteatern har de redan sin klassiskt skolade Kungliga Baletten. Verksamheterna ska inte kollidera så Cullberg föreslås få ett eget tydligt uppdrag med en avgränsad budget. Vilket låter bra, bara det funkar i praktiken och inte ruckas på när kassakistan plötsligt ekar tom.

En ekonomisk vinst kan kanske finnas i förslaget om att Kungliga Baletten ska överta förvaltandet av Cullbergs kulturarv, det vill säga dansar nyinstuderingar av Mats Eks och Birgit Cullbergs moderna klassiker, medan Cullbergbaletten själva fokuserar på att söka sig vidare i nyskapande samtidsdans.
   Men hur rimmar det med tanken om ”The Swedish dance export”? Vad är egentligen Cullberg utan Mats Eks berömda sagotolkningar? Och kommer man att turnéra i hela Sverige med kulturarvet i framtiden – eller kommer det att stanna på Gustav Adolfs torg?

Cecilia Djurberg, SR Kulturnytt
cecilia.djurberg@sr.se

Kulturnytts nyhetsnotis från tisdagen:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista