Sydafrikanskt teatergästspel i Sverige

Sedan 1994 pågår ett samarbete mellan Stockholms Stadsteater och Market Theatre i Johannesburg ,Sydafrika. Just nu gästas Sverige av sju unga skådespelare från Market Theatre - de är här med Federico Garcia Lorcas spanska 30-talsdrama "Bernarda Albas hus", i regi av svenska Maria Weisby. Efter besök i Uppsala har turen nu kommit till Umeå och därefter spelar man på Stockholms Stadsteater.
Det börjar med begravning i Bernarda Albas hus - 7 kvinnor sitter stilla, beslöjade i en ring runt levande ljus. Här spelas passionsdramat med sydafrikanska förtecken i kläder och sparsmakad scenografi -men redan från början står det klart att det här är ett hus av undertryckt hat och våldsam passion. Det är som om Lorca skrev om oss , säger Lerato Mako, en av de sju unga sydafrikanska skådespelarna . Hon tycker att Bernardas Albas hus är en oerhört viktig pjäs idag Den har mycket att säga oss, framför allt med tanke på kvinnans frigörelse Lerato Mako: " I think if you look at the play, we are people from different cultures and women as a whole and we are trying to say: Let us free our mind as women - let us liberate, let us become independent , let us fight the old chains, let us empower ourselves as women. Cause if you empower one woman, you empower the whole nation as a whole." Lerato Mako berättar att trots fin kritik vid premiären i Johannesburg var publiken liten till en början, men så småningom kom allt fler unga som kunde identifiera sig med vad som utspelades på scenen - en stor seger i ett Sydafrika där den unga publiken annars lockas mer av Hollywoodfilm än av teatern. För regissören Maria Weisby har arbetet med pjäsen varit omtumlande på många sätt. Maria Weisby: "Teatern nere i Sydafrika efter apartheid har ju som Lerato säger en liten publik, men teatern därnere är otroligt viktig. För de lever i en situation efter apartheid och där bl a kvinnorna fortfarande lider under ett väldigt förtryck, och det har varit viktigt i den här produktionen att , som de säger, "empower the women". Det har varit en stor del av arbetet. Det här handlar inte bara om att göra en vanlig pjäs och sätta upp vad som helst, utan vi har satt upp den i en stad som är oerhört våldsam, så de lever med det här våldet omkring sig och vi har levt med det här våldet omkring oss när vi har repeterat. Och det finns med i pjäsen som en otrolig kraft, för i allt detta finns ju det här motståndet att så vill man inte längre ha det". Kerstin Berggren
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista