Cullbergbalettens nya koreograf visar upp sig

De stora svenska danskompanierna har senaste året fått nya konstärliga ledare. Cullbergbalettens nya är Johan Inger, han tillträdde den 1 juli i år. Sina första försök som koreograf gjorde Johan Inger på Nederlands Dans Theater, försök som blev så väl mottagna att han lämnade dansandet bakom sig och fullt ut satsade på att bli koreograf. I helgen kunde publiken för första gången möta honom i helaftonsprogrammet "Tripp" på Dansens Hus i Stockholm. En blandning av nästan nytt och helt nygjort. Kulturnytts danskritiker Cecilia Blomberg var där.
Till att börja med kan den del av publiken som vill att det ska vara ungefär som det alltid varit, pusta ut. Johan Inger kommer inte med några stora överraskningar eller påtagliga förändringar utan tar vid någonstans i en formvärld som bär tydliga spår av bland andra Mats Ek. (musik) Musiken är på något sätt bekant – även om det inte är precis samma. Och Mylla Eks kostymer. De har vi sett förut i Cullbergbaletten, män i byxor och skjortor, kvinnor i kjoltyg och hårt knäppta liv. Tidlöst och knappast könsöverskridande. Synvillor på scenen där en person sträcker in armen på ena sidan av en flera meter lång vägg och samtidigt sticker ut handen någonstans där borta på andra sidan. Det är en lekfullhet som också känns igen och som precis som hos Mats Ek ställs mot sökande, svärta och smärta. Det finns ett tydligt glapp mellan det man vill och det man kan, tycks Johan Inger vilja säga. I alla styckena är rekvisita utplacerad mitt på scengolvet så att dansarna tvingas ut mot kanterna eller in i de nya rum som skapats mellan omkullvälta bord på rad. Hela tiden ett motstånd. Precis som i koreografins ibland tafatta, ibland aggressiva försök att nå fram till varandra, eller försök att förstå den man själv är. Allt det där ser jag. Problemet är att jag inte känner något av alla denna vilsenhet och utsatthet. Visst - Kompaniet imponerar som vanligt med sin tekniska briljans. Men - trots att dansarna verkligen kastar sig mot de uppställda borden i världspremiären av Phases, vill inte desperationen riktigt ta plats i kropparna.. Och om man nu talar om glapp, är det väl just ett sådant glapp som borde ha fogats samman bättre. (Cullbergbaletten dansar Tripp - ett samlingsprogram av kompaniets nye konstnärlige ledare Johan Inger. På Dansens Hus ges föreställningen fram till den 18 oktober. Därefter inleds en Sverigeturné.) Cecilia Blomberg
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista