Williams Katt på Stockholms Stadsteaters heta tak

Först är det Eugene O'Neill och Arthur Miller och sen kommer Tennessee Williams som god trea på den amerikanska dramatikertoppen. Williams född 1911 (död 1983) i den amerikanska södern har skrivit Linje Lusta, Glasmenageriet och Ungdoms ljuva fågel för att nämna tre. Och så - den nu aktuella Katt på hett plåttak, som hade sin urpremiär 1955 i New York med Elia Kazan som regissör, (och som senare inte minst blivit känd genom filmen med Elisabeth Taylor och Paul Newman som Maggie och Brick - även om Williams själv starkt ogillade filmversionen). På Stockholms Stadsteater står Björn Melander för regin, och Anneli Dufva var på premiären i helgen.
Tennesse Williams skriver i sin självbiografi att han inte tycker om att prata om sitt yrkesliv, men om han måste, så anser han Katt på hett plåttak vara den bästa pjäs han skrivit. Han tycker så för att den formellt sätt håller sig till enheterna: scenens tid är också dramats tid och för att patriarken, Big Daddy, är den bästa rollgestalt han skapat, präglad av en sorts grym vältalighet. Och visst stämmer det. Pjäsbygget smygande och smidigt likt djuret i titeln… Peter Holms scenografi ett öppet teaterrum med riktiga möbler, skådespeleriet gediget och helheten underhållande. Men - ni hör min undertext; teatralt överraskande? Nej. Ingvar Hirdwall gör visserligen Storpappa och det på ett sätt som får det att spricka och eka i det annars så jämna spelet. Eller rättare sagt, Hirdwall i mötet med Peter Engmans Brick - i den uppgörelse som också är pjäsens hjärta; den där fadern med grov klarsyn får sonen att inse vilken sorts känslor han egentligen hade för den numera döde vännen Skipper. Hirdwall söker efter orden, fumlar lite, samtidigt som han anfaller med full och cynisk kraft. Människan bara ett odjur som väntar på sin egen död - men till skillnad från djuren är hon medveten om sin egen dödlighet. Hör där hans credo. Pjäsens credo. Ett eko från dunklet. Anneli Dufva
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista