Spirited away om ondskan och besök på badhus

Oscarsvinnare, kritikersuccé och senast publiksuccé här i Sverige, den japanska tecknade filmen "Spirited away". Kulturnytts Eric Schüldt gav sig ut för att undersöka vad som fascinerar med flickan Chihiro, som av misstag hamnar i ett badhus befolkat av tusentals japanska gudar och andar.
- Den är väldigt mycket som en spelfilm. Man kan nästan komma på sig själv att tycka att huvudpersonen spelar bra. Det finns ett skådespeleri, det finns en regi och det finns ett ganska stort lugn, säger Ragnar Berthling på Svenska Filminstitutet. Och visst, "Spirited away" har en ton som markant skiljer sig från Disneys med åren allt mer förutsägbara berättarstil och urvattnade persongalleri. Den japanske regissören Hayao Miyazaki kastar oss istället rakt in i en myllrande fantasivärld där berättarglädjen är herre över logiken. Det är en Alice i underlandet-saga, en sån där drömlik historia där dom udda karaktärerna ändå är påtagligt mänskliga. Att se japansk tecknad film på duk i Sverige har tidigare hört till ovanligheterna. Men sedan ett tag tillbaka har den här typen av film, som kallas anime, haft en stor skara entusiaster som på egen hand importerat filmerna. Kim Ahlström driver nättidningen animanga.nu och har själv bott i Japan. Så här beskriver han den tecknarstil, inspirerad av japanska serietidningar, som anime bygger på. -De här figurerna är ju inte alls totalt verklighetstrogna utan de tecknas på ett ganska enkelt sätt, man utnyttjar karikatyregenskaper för att få personerna att tala genom det visuella. Man tar fasta på typiska drag så som stora ögon, en liten näsa eller en jättemun. Det går att leka ganska friskt med figurerna, säger Kim Ahlström. Men det är inte bara det visuella som skiljer animefilmen från annan tecknad film. Nä, även sättet att berätta är annorlunda. Framför allt så har man i Japan en annan syn på det här med ondska. - Det onda är inte nödvändigtvis någonting som ska besegras utan det är kanske mer någonting som man ska relatera till och förstå. Det här tar man fasta på, säger Kim Ahlström. Historien är ganska enkel men tilltalar en vuxen publik. Varför då? - Jag tror att det beror på relationerna mellan karaktärerna. Den är mångbottnad och det går att se väldigt mycket i den. Den har sekvenser som den här tågsekvensen mot slutet som är väldigt kontemplativ. Här lugnar man ner sig och tillåter sig att tänka bakåt och att vara just kontemplativ. Det är i stillheten i scenen där Chihiro i ett tomt tåg flyger fram över ett mörkt hav som "Spirited away" tydligast blir något annat än en effektivt berättad Disneyfilm. Och enligt Ragnar Berthling på Filminstitutet är det inte helt omöjligt att anime i framtiden kommer att bli en naturlig del av den svenska biorepertoaren. - En sådan här film kommer vidga den svenska biopublikens ögon ytterligare lite grand vilket gör att man kommer vara öppen för liknande filmer i framtiden, säger Ragnar Berthling. Eric Schüldt
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista