I mitten: Anna-Maria Hallgarn som Miss Adelaide. FOTO: Mats Bäcker
Musikal

Dansen imponerar i Guys and Dolls

Vadhållning och kärlek - och inte minst vadhållning om kärlek i 50-talets New York - står i centrum i höstens musikalsatsning på Göteborgsoperan. Det handlar om Frank Loessers gamla klassiker Guys and Dolls.

I Göteborg är det Hans Berndtsson som står för regin. Premiär var det i lördags.

"Luck be a lady" eller "Kom! Ge mig chansen i natt!" som det blir på svenska när Timo Nieminen sjunger Sky Mastersons mest bekanta nummer.

Någon dundersucce har väl Guys and Dolls egentligen aldrig blivit i Sverige trots att den spelat ganska många gånger. På broadway och i West end däremot betraktas den som en av klassikerna. För några år sedan fick den revival i London med Ewan McGregor i huvudrollen. Och när Göteborgsoperan nu tar sig an stycket, håller man inte igen på något, varken i orkesterdiket eller på scen.

Det är visuell färgprakt i dekor och kostym och en dansensemble som impar redan med sin numerär. Däremot skulle man behöva hålla igen i agerandet. Med ett utspel kraftigt, på gränsen till hurtigt, blir det på sina håll väl karikerade personporträtt. Det är synd, den här musikalens figurer är redan från början så utmejslade att de inte behöver extra skjuts.

Guys and Dolls är förvisso en gladmusikal, dock inte utan hjärta och smärta, men i den här uppsättningen bränner det sällan till varken i Skys vadslagning om frälsissoldaten Sarah, eller i den vanligen så rörande kärlekskampen mellan gamblern Nathan och nattklubbssångerskan Adelaide.

Föreställningens värde ligger istället i ett antal snygga och fräcka sceniska lösningar och framförallt några väl iscensatta ensemblenummer med Göteborgsoperans skickliga dansare i centrum. Främst i första aktens gamblescen på raksalongen och efter paus i "Sitt ner! Du välter vår båt!" Här lämnas inget åt slumpen, i de här momenten känns föreställningen komplett.

David Richter, SR Kulturnytt
david.richter@sr.se

Guys and Dolls på GöteborgsOperan

Musik: Frank Loesser
Manus: Jo Swerling och Abe Burrows
Genre: Musikal
Regissör: Hans Berndtsson
Koreograf: Gunilla Olsson Karlsson
Medverkande: Timo Nieminen, Erik Gullbransson, Evelyn Jons och Anna-Maria Hallgarn

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".