Nadeem Aslam. (Foto: Jerry Bauer)
LITTERATUR

Nadeem Aslam komplicerar bilden av Afghanistan

Nadeem Aslam föddes i Pakistan 1966, men flyttade som tonåring med sin familj till norra England. Han har studerat biokemi vid universitetet i Manchester och debuterade redan 1993 med romanen Season of the rainbirds, men det var med romanen Kartor för vilsna älskande (2004) som han fick sitt genombrott som författare. Den utspelar sig bland pakistanska invandrare i England, med hederskulturen som mörk fond.

I den nya romanen Den förspillda vakan, är handlingen förlagd till Afghanistan.

Rysk invasion, talibanvälde och sedan amerikansk övervakning.

Vardag i Jalalabad eller Kabul är något som måste skapas, kämpas för.

Och några vanliga afghaner - om de nu finns, lika mycket som vanligt folk här i Sverige - det handlar det inte heller om i Nadeem Aslams roman. Istället har han med författarens hela verktygslåda verkligen snickrat ett persongalleri som bär på konflikterna.

I centrum står läkaren Marcus, engelsman till födseln, som sedan 40 år tillbaka lever i Afghanistan. Hans fru, som var afghan, men också ateist och feminist, även hon läkare, blev dödad av talibanerna. Hans dotter blev våldtagen i rysk fångenskap och senare skjuten.

Den ryske soldatens syster söker upp Marcus i jakt på sin broders öde, liksom den gamle CIA-agenten David som haft ett förhållande med dottern. Och alla samlas de i Marcus hus, dit även den unga lärarinnan Dunia kommer, liksom den skadade unge mannen Casa.

I huset sitter de många böckerna uppspikade i taken och de många väggmålningarna är övertäckta med lera för att inte utmana, alkoholen är nedgrävd i trädgården. Där döljer sig minor i marken, men där gror också de persikoträd och sagor, som Nadeem Aslam likt en lång girlang sveper sin roman i. Det är en arabesk, en brokad han väver, med sina rötter i en kultur byggd på absoluta värden. Men det utgår ifrån ett nu fullt av hat där allt blir relativt och skrivs i presens, liksom släntras fram. De diskuterar, argumenterar - bollar skulden, söker svar.

Nadeem Aslam, med sin egen bakgrund i grannlandet Pakistan, verkar snarast ha gått igång på regionen, på komplexiteten i motsättningarna, motsägelserna. Det är inte lite han vill, när han vecklar ut berättelsen i bakåt, i alla dess bihandlingar, som ändå hör ihop.

Och nog är han både anti-revolutionär och anti-islamist, men han stannar inte vid det - för som Marcus säger redan på sidan 71 i boken; "Men nu är det ju så att Västerlandet var aktivt inblandat i ödeläggandet både av det här landet och av mitt liv. Det skulle inte ha blivit någon katastrof om landet hade fått vara ifred."

Varför sen förlaget förklätt denna intelligenta roman i ett turkost chicklitt-omslag, det begriper jag inte.

Anneli Dufva, SR Kulturnytt

anneli.dufva@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".