Vincent Lindon och Firat Ayverdi i Welcome. Foto: Folkets Bio
FILM

Lioret om ett Europa på djupt vatten

Hur gör man för att åka till London? Det är utmaningen i Philippe Liorets nya film Welcome. Från Calais i Frankrike lägger färjorna ut på Engelska kanalen, men för att komma ombord får du gömma dig i lastbilarnas fraktutrymmen tillsammans med avgaserna – åtminstone om du är en illegal invandrare som 17-årige Bilal.

Titeln Welcome är förstås ironisk. Filmen skildrar ett Europa dit minderåriga flyktingar som Bilal (spelad av Firat Ayverdi) inte alls är välkomna – och där straffet är upp till fem års fängelse och 30 000 euro i böter för den fransman som ens erbjuder sin soffa till en flykting för en natts god sömn. Simläraren Simon (spelad av Vincent Lindon) gör mer än så. Han börjar träna Bilal för det näst intill omöjliga: att korsa Engelska kanalen ensam i vattnet.
   Men Simon drivs inte bara av altruism. Han ligger i skilsmässa och vill visa rättrådighet inför sin hustru – snart: före detta hustru – genom att hjälpa Bilal på hans väg till London där den stora kärleken, en flicka från Kurdistan, väntar. Snart är polisen dem båda på spåren, och därigenom förenas Simon och Bilal i sitt djärva risktagande för att vinna sin respektive älskade.

Mycket djupare än så går inte karaktärsteckningen, vare sig för männen eller deras avgudade kvinnor. Men djupet i filmen Welcome ligger inte i första hand på det psykologiska planet. I stället är det Engelska kanalen – och andra välbevakade gränser – som öppnar sig avgrundslikt mellan både länder och människor. Frågan Lioret tycks ställa är: Vad händer i ett samhälle som kriminaliserar medmänsklighet?
   I intervjuer har regissören jämfört situationen för illegala flyktingar i Frankrike med judeförföljelserna i Hitlertyskland: Nu som då har vi andra den moraliska skyldigheten att hjälpa, men den juridiska plikten, ålagd av en rasistisk stat, att hålla oss utanför. En helt oacceptabel jämförelse, menade Frankrikes integrationsminister Eric Besson.

Ödets ironi har gjort att lanseringen av Welcome sammanfallit med att lägret i Calais' hamnområde jämnats med marken av franska myndigheter. Exakt vart de fem hundra flyktingar som bodde där tog vägen i stället är det ingen som vet, men av Welcome framgår en sak tydligt: de allra flesta tog sig inte över till England.

Jon Jordås
jon.jordas@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".