Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
TEATER

Galeasen seglar hem igen

Publicerat torsdag 5 november 2009 kl 15.38

I två år har Stockholmsgruppen Teater Galeasen levt i exil medan hemmascenen i den gamla torpedverkstan på Skeppsholmen har renoverats. 12 december har sista samarbetsprojektet premiär på Stockholms stadsteater och 1 januari får den fria teatergruppen med kultstatus flytta hem igen.

Teaterchef Sophia Artin ser fram emot återkomsten till Skeppsholmen, efter två år av samarbeten med andra teatrar: Dramaten, Teater Tribunalen, Strindbergs intima teater och Stockholms stadsteater.
   – Det är nödvändigt för en teatergrupp som Galeasen att vara på en hemmascen för att kunna synliggöra sig och få bestämma över sina egna processer, säger Sophia Artin.

Teater Galeasen har sedan starten 1983 profilerat sig som en av de främsta fria teatergrupperna i Sverige. I teatervärlden pratas det ofta om den speciella Galeasenidentiteten som odlats fram  – och inte minst förvaltas genom att flera av skådespelarna som var med i begynnelsen återkommer till Galeasen med jämna mellanrum. Som exempelvis Leif Andrée, Ingela Olsson och Lena B Eriksson. De medverkar alla tre i Galeasens nästa uppsättning, som är Harper av Simon Stephens och blir det sista samarbetsprojektet innan gruppen flyttar hem till Skeppsholmen igen i januari.

Vänner av nostalgi och kulturarv kan vara lugna. Den gamla torpedverkstan på Skeppsholmen är fullt igenkännbar efter renoveringen. Foajén blir visserligen luftigare, en ny entré har byggts från sjösidan och en restaurang kommer att flytta in, men i övrigt är patinan välbevarad. De ingrepp som har motiverat två års arbete handlar främst om ny ventilation, nytt elsystem, ett nytt innertak i salongen samt nytt vatten och avlopp.
   – Många kommer säkert att undra – vad har de gjort egentligen? Men det är en poäng med hela renoveringen, huset är k-märkt så det ska se ut som det alltid har gjort, säger Sophia Artin.

I en lekmans öron låter denna renovering ganska mycket som normalt underhåll för en fastighetsägare, men ombyggnaden innebär ändå att Galeasen, med grannarna Moderna Dansteatern och den nyinflyttade gruppen Auditiva Teatern, får en 100%-ig hyreshöjning att hantera i samband med nyinvigningen.  

Sophia Artin för just nu diskussioner med önskemål om ökade anslag, för att säkra Galeasens framtida ekonomi, men har ännu inte fått några besked.
   – Det kommer att bli hårt med de små ekonomiska ramar vi redan har och det är min förhoppning är att Stockholms stad vill vara med och finansiera detta, eftersom Skeppsholmen kommer att leva upp som kulturö, med ett större flöde av människor.

Till våren blir det två nyskrivna dramer på Teater Galeasen. Nyinvigningen av det renoverade teaterhuset blir i februari med premiären för Metallflickan av den unga polska dramatikern Dorota Maslowska (f 1983) och i april sätts Det kalla hjärtat av danska Astrid Saalbach upp. Till hösten planeras ytterligare en ny pjäs av en svensk kvinnlig dramatiker: Teatr Weimars Christina Ouzounidis.

Cecilia Djurberg, SR Kulturnytt
cecilia.djurberg@sr.se

TIPS: Fredag 6 november kl 20.00 sänder SVT2 ett
  om Teater Galeasen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".