Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
opera

Fröken Julie i cikadornas Afrika

Publicerat måndag 9 november 2009 kl 08.54
1 av 2
Njabulo Mthimkhulu och Susanna Levonen. Foto: Malin Arnesson
2 av 2
Susanna Levonen, Nokrismesi Skota och Njabulo Mthimkhulu. Foto: Malin Arnesson

August Strindbergs verk som opera – ja, det är inte direkt någon ovanlighet. Han själv var inte främmande för tanken men under hans livstid blev det inte av. Senare är det främst Ett drömspel och Spöksonaten som lockat tonsättarna, men också Fröken Julie, alltså dramat om den destruktiva passionen mellan den adliga Julie och betjänten Jean.

2005 gjorde den belgiske kompositören Philippe Boesmans en kammaropera av just Fröken Julie och i helgen var det Sverigepremiär på Norrlandsoperan i Umeå. Operan heter nu enbart Julie och regissör är den sydafrikanske Matthew Wild.

Karens Blixens Afrika 1937. Belgiska Kongos gummiplantager. Där finns ett hus, en stor veranda, gamla utslitna bildäck och ett bord.

Och där finns Kristin, Jean och Julie – eller rättare sagt Christine, Jean och Julie. För på Norrlandsoperan sjunger man på engelska.

Sångarna Susanna Levonen från NorrlandsOperan och Njabulo Mthimkhulu och Nokrismesi Skota från sydafrikanska Cape Town Opera. Lite snett bakom dem på scenen, finns gryniga svartvita filmer från Afrika, nästan dokumentära och det är fascinerande att se hur bra förvandlingen fungerar, som helhet. I Boesmans västeuropeiska konstmusik och Strindbergs midsommarnattsmardröm hör jag plötsligt cikador, känner svart natthetta stället för den nordiska ljusa.

Musiken är skriven för en liten kammarorkester. Sex stråkar, åtta blåsare, tre slagverk, piano och harpa. Blåsarna dominerar, musiken jobbar både mot berättelsen och med den, understryker och säger emot eller leder vidare, föranar. I vanliga fall brukar det ta längre tid att berätta med musik, men här görs Strindbergs pjäs på fem kvart. Som ett koncentrat – följsamt och välbalanserat lett av dirigenten B Tommy Andersson.

Matthew Wilds regitolkning med betoning på rasfrågan i 30-talets Europa och Afrika ger oss alltså helt nya ingångar. Men visst försvinner också delar av komplexiteten. Strindberg ville ha en mångfald av motiv till Jean och Julies agerande. I Umeå betonas ras så mycket att andra tankespår ibland inte får plats och att vissa skeenden inte går att förstå. Med Julies vita hud har hon ändå övertaget, varför ska hon skada sig själv med den vassa kniven?   

Likafullt blir jag gripen av melankolin i den här föreställningen. Det är musikalisk teater och sångarna agerar mycket trovärdigt med både kropp och röst.

Per Feltzin, SR Kulturnytt
per.feltzin@sr.se

Efter att Julie spelats på Norrlandoperan i Umeå går den vidare på turné till Sollefteå, Sundsvall och Östersund. Därefter har den nypremiär på Malmö opera och musikteater i januari 2010.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".