Tomas Tjerneld och Mirja Burlin som pappa Leif och Åsa/Natasja. Ur Mig äger ingen. Foto: Svante Remshagen
teater

Böcker som teater - succé eller inte?

Teater som bygger på kända och populära nya böcker - i höst är det två kända böcker som nu dramatiserats. Båda tar upp arbetarklass där missbruk finns - familjeskildringar i ett svenskt 70-tal. Det gäller Mig äger ingen av Åsa LinderborgTeater Västmanland, Västerås och det är en dramatisering gjord av Emma Broström och regisserad av Eva Gröndahl. Det är också en dramatisering av Susanna Alakoskis Augustprisade roman Svinalängorna - Sverigepremiären skedde på Ystad teater där Marina Meinander har dramatiserat och Michaela Granit regisserat.

Maria Edström och Cecilia Djurberg har sett föreställningarna och diskuterar kring frågor som hur en så här öppet självbiografisk bok fungerar att dramatiseras? Båda böckerna är uppväxtskildringar från arbetarklassen där alkoholmissbruket spelar en bärande roll. Hur fungerar det på scenen? Vad är det som saknas, vad har man tvingats ta bort som borde fått vara med?

Mig äger ingen av Åsa Linderborg spelas på Teater Västmanland i Västerås och Susanna Alakoskis Svinalängorna är en samproduktion där fyra teatrar är inblandade: Wasa Teater och Blaue Frau från Finland; Uusi Teatteri och Riksteatern från Sverige.

Samarbetet över landsgränserna är det första i sitt slag. Urpremiären ägde rum i finska Vasa i september och i lördags var det svensk premiär i Svinalängornas hemstad Ystad, på Ystad teater.

Maria Edström, SR Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se
Cecilia Djurberg, SR Kulturnytt
cecilia.djurberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".