KONSTENS GRÄNSER

Paletten granskar kontroverser

Konst och kontrovers heter det senaste numret av konsttidskriften Paletten. Och som framgår av titeln handlar det om konst som hamnat i blåsväder. Alltifrån konstfacksbråken med Anna Odell, till polisrazzia mot piratbyrån på Venedigbiennalen och gatukonst i Mexico där även livet kan vara en insats om man uttrycker sin åsikt.

Det här är lite som en efterskrift. Eftertanken när de stora känslorna lagt sig och analysen istället kan träda in. För precis som Konsthögskolan i Stockholms rektor Måns Wrange konstaterar tvingas alla i mediehettan in i helt låsta positioner där man antingen ska vara för censur eller för absolut yttrandefrihet.

Om en elev på en högskoleutbildning i skrivande, lämnar in en novell om graffitimåleri och sen under examinationen avslöjar att han eller hon utfört handlingen? För att dra en parallell till graffitikonstnären Nugs examensarbete på konstfack när han sprejbombat en tunnelbanevagn. Ska den eleven då underkännas på just de motiven. Det är inte självklart och skulle nog enligt Wrange kunna överklagas till Högskoleverket.

Det finns inga klara rätt eller fel. Raka pekande händer. Det som så många efterfrågade under vårens heta debatt om Anna Odell och psykvården och Nug och gatukonsten. Det finns heller ingen logik i att konstnären skulle stå fri, utanför rättsväsendet. Vilket verkar vara en överdriven tanke. För om man jämför de juridiska övertramp som konstnärer gör med till exempel politiker eller media, så är konstnärer generellt väldigt laglydiga.

Och när saker ställs på sin spets. I länder som Iran eller Mexico. Där konsten kan vara ett av få områden där yttrandefriheten ens når igenom. Ja att då - i första hand - oroa sig över att graffitimåleriet förstör offentlig egendom faller på sin egen orimlighet.

Även om inte just det argumentet är gångbart här i Sverige. Så måste nog frågan om konstens gränser - hela tiden tänjas, testas, ifrågasättas och hela tiden definieras på nytt. Motsatsen verkar mer skrämmande. Dessutom är det som Paletten visar värt att diskuteras. Särskilt, skulle jag nog säga, när stormarna lagt sig.

Cecilia Blomberg
cecilia.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".