Foto

Med Annie Leibovitz på jobbet

Annie Leibovitz är en av vår tids mest hyllade fotografer, hon började sin karriär på tidskriften The Rolling Stone där hon fick sin första omslagsbild 1970. För första gången kommer nu en av hennes många böcker ut på svenska: På uppdrag, översatt av Katarina Trodden.

I den här boken berättar Leibovitz ingenting om hur hon under turnén med Rolling Stones själv kom att bli narkotikaberoende, ingenting om sitt förhållande till pengar - något som resulterat i dagens gigantiska skulder, ingenting om relationen med Susan Sontag, ingenting om sina relationer. Över huvud taget inget annat än det som kommer fram i hennes arbete, och det är det som är så fascinerande, att hennes liv sett enbart utifrån hennes olika uppdrag, ändå kan bli en sån intressant läsning.

På uppdrag handlar om hur hon går till väga och det är ju det man vill veta: Hur bär hon sig åt för att ta dessa fantastiska bilder. Och det är alltid kittlande att få komma bakom kulisserna, ja, bakom själva bilden, vare sig det handlar om Patti Smith, Obama eller drottning Elizabeth.
   Hon utvecklar en metod att träffa personen hon ska fotografera under två dagar - en dag för att prata, lära känna och få idéer, den andra för själva fotograferingen. På det sättet kommer hon på att lägga Bette Midler i ett hav av rosor - det var i sista stund dom kom på att dom var tvungna klippa bort alla taggarna innan Midler kom - hon sänkte ner Whoopi Goldberg i ett badkar fyllt med mjölk, satte Arnold Schwarzenegger på sin vita häst och lät John Cleese hänga upp och ner som en fladdermus i ett träd. Till den bilden krävdes en lyftkran och sele, och John Cleese höll på att förlora medvetandet, men bilden blev bra.

När hon skulle fotografera John Lennon och Yoko Ono i deras hem i New York 1980, ville hon ha dom lika nakna som t ex skivomslaget till Two virgins många år tidigare. Men Yoko kände inte för att ta av sig kläderna, det gjorde däremot John . Och fotot av dom ihopslingrade John & Yoko liggandes på golvet blev också bilden av den sista kyssen. Senare - samma dag - blev John Lennon skjuten.

Det här är samtidshistoria, så som den ser ut genom Annie Leibovitz kameraöga och den handlar inte enbart om kända människor. – Jag har aldrig försökt få människor att le på mina bilder, säger hon, och det är väl en av anledningarna till att jag alltid tyckt så mycket om hennes sätt att plåta,

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se