Lawrence Lessig har kallats nätpiraternas kapten Krok.
UPPHOVSRÄTT

Amerikansk expert: "Lätta på upphovsrätten och bjud in publiken"

När musiktjänsten Spotify lanserades beskrevs det som räddningen för kompositörer som drabbats av illegal fildelning. Med Spotify, som delvis ägs av fyra stora skivbolag, betalas royaltypengar ut till upphovsmännen, precis som vid vanlig skivförsäljning. Men nu får musiktjänsten hård kritik för att ersättningen är alldeles för låg. Expressen rapporterar om siffror från STIM som visar att Lady Gaga, som har skrivit låten Pokerface som spelats 1 miljon gånger på Spotify bara fått drygt 1000 kronor. Lawrence Lessig är en amerikansk juridikprofessor och upphovsrättsexpert och när det handlar om att få konsumenterna att vilja betala för sig på nätet tror han att Spotify har en bra grundmodell.

 – Det är ät-så-mycket-du-orkar-tanken som funkat bäst för att öka betalningsviljan på nätet, säger Lawrence Lessig. En fast avgift, som Spotifys 100 kronor i månaden, och sen fri tillgång till musiken.

Ett förslag som länge funnits och som STIM lanserat är det om bredbandsavgift. Då läggs en fast avgift på bredbandsräkningen mot att man får fildela hur mycket man vill. Men hur får då rätt upphovsman betalt? Jo, användaren laddar ner ett program till sin dator som registrerar vad man har laddat ner och pengarna fördelas sen till verkens rättighetsinnehavare.
   Lawrence Lessig tycker att bredbandsavgift är en bra lösning. Han ser en möjlig risk i att man överlåter makten att prissätta musik till internetoperatörerna, men om det samtidigt betyder att man skapar en situation där fildelning är laglig OCH upphovsmännen får betalt är den vinsten större.
   Lawrence Lessig är en av grundarna bakom Creative Commons, en sorts uppmjukad upphovsrätt, där upphovsmännen själva kan välja vilka friheter deras verk ska ha. Den som vill kan alltså tillåta fri fildelning av sina alster.

I framtiden ser Lessig en såkallad hybridekonomi framför sig, där man skiljer mellan kommersiell och icke-kommersiell användning av verk. Men Creative Commons kritiker menar att man riskerar att få en uppdelning mellan amatörkultur och proffskultur som i förlängningen leder till att kulturvärlden amatöriseras och kulturens värde utarmas. Det blir svårt för kulturskapare att ta steget från amatör till proffs om producenter till exempel börjar ställa krav på att de ska ge ifrån sig sin upphovsrätt.

Men Lawrence Lessig vill hellre tala om hur de redan etablerade gynnas kommersiellt av att släppa kontrollen över sina verk, och pekar på hur Nine Inch Nails låtit sina fans bli medskapande genom att uppmuntra dom att göra egna remixer av bandets låtar.

 – Hemligheten bakom kommersiell succé är att släppa på sin upphovsrätt och bjuda in publiken i det kreativa skapandet, säger Lawrence Lessig, amerikansk professor i juridik.

Clara Törnvall, SR Kulturnytt
clara.tornvall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista