Metropia. Regi Tarik saleh Produktion Atmo
Film

Dystert i framtidens tunnelbana

Idag är det också premiär för en omtalad ny svensk animerad film, det är Tarik Saleh, tidigare kanske främst känd som dokumentärfilmare med filmen Gitmo som gjort den, manus har han skrivit tillsammans med Fredrik Edin och orginal-Stig Larsson han utan "e".
Gunnar Bolin har sett Metropia

Tarik Saleh själv värjer sig för termen dystopi när det gäller Metropia. OK för det, men den är hur som helst en rejält dyster framtidsvision. Ett Europa anno 2024 sammanknutet av ett gigantiskt tunnelbanenät där en något svåridentifierabar överhet är lite ohälsosamt intresserad av folkets beteenden och t.o.m. tankar. Metropia är snygg att se på, det är vackert grått, välgjort utmärkt musik, ljudläggning och väsande skådisar vars röster däremot blir rätt svåridentifierade. De animerade figurerna är både extremt realistiska och liksom stelt tecknade på en gång, förmodligen medvetet. De rör läpparna på samma sätt hela tiden d.v.s. lite för lite, de rör sig  svävande knyckigt, benen går men överkroppen verkar liksom ha hängts på som hade den eget liv. Och de ser ungefär lika sorgsna ut, oavsett vad som händer. Och det som händer är då att vår hjälte, en utpräglad antisådan, Roger börjar misstänka att något inte står rätt till. Att rösten i hans hjärna faktiskt inte är hans egen och att det kanske har något med hans hårshampoo att göra.
Tarik Saleh vill säga något om den tilltagande övervakningen om hur det kan gå om man knaprar bit för bit av integriteten. Ena dan ett erbjudande från ICA som säger: du som käkar ostbågar dagligen just för dig har vi extrapris på bågar idag, till Metropias totala hjärnkontroll skrivet med hj.
Men det är ändå en för tunn historia för att kunna dras ut till en långfilm. Jag tröttnar på de stora stirrande ögonen, de minimalt rörbara läpparna den hasande gången och de, om än aldrig så stiliga, gråsvarta miljöerna. Metropia blir en ultrasmart novell utdragen till en hel roman där kontentan till sist blir mer estetik än framtidskritiskt innehåll.

Gunnar Bolin
gunnar.bolin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista