Kulturnytt Special

Atalante, en scen i ständig utveckling

Atalante i Göteborg har med åren har kommit att bli ett vattenhål för dem som gillar att uppleva kultur som finns bortom den breda autostradan, sådan kultur som borrar lite djupare och kanske drabbar lite hårdare.

På juldagen 13.05 i P1 porträtterar Kulturnytts Mia Gerdin den 22 år gamla scenen och bland annat träffar hon Eva Ingemarsson, dansare och koreograf, som just håller på att fullborda danstrilogin Tesoro 1 - 3.

Atalantes historia började när dansgruppen Rubicon tröttnade på att ständigt turnera. Istället sökte de en fast scen, vilket blev f d biografen Skansen vid Skanstorget i Göteborg. Efter renovering och lite ombyggnad kunde Unga Atalante invigas 1987, en intim scen med plats för 90 åskådare. Atalante kommer från en dikt av Katarina Frostenson, ordet unga var för att tala om att det var den nya, experimentella konsten man ville åt.

De tre Rubicon-dansarna, Gunilla Witt, Gun Lund och Eva Ingemarsson ville att den moderna dansen skulle möta andra kulturuttryck som film, video, musik, dikt, och opera. Nu har scenen funnits i 22 år, och blivit ett viktigt vattenhål för dom som törstar efter nya kulturupplevelser med djupare innebörd.  

   – Idag är publikens beredskap för nya oväntade upplevelser betydligt större än den var för 20 år sedan, säger både Eva Ingemarsson och Niklas Rydén, som på sin scen sett både nycirkus, opera i sand och brinnande fotogenfat till musik, samt haft stor succé med Filosofibaren – en serie föreläsningar om filosofins historia.  

Av ursprungstrion finns bara Eva Ingemarsson kvar som konstnärlig ledare för Atalante – epitetet unga behövs inte längre – men hon delar ledarskapet med Niklas Rydén, som även han funnits med sedan starten 1987.

Eva Ingemarsson, som är koreograf och dansare skapar fortfarande nya danser och dansar själv – senast i Tesoro I – och Niklas Rydén som är musiker och kompositör är just nu i färd med en ny version av sin ny-opera Vi i Villa som ska ha premiär januari 2010.

 Niklas Rydén har under de senaste åren även arbetat tillsammans med Moderna Dansteatern i Stockholm med www.scenarkivet.se, ett digitaliseringsprojekt som efter 3,5 års arbete gör det möjligt för vem som helst att hitta 1.800 föreställningar, 3.500 fotografier, 568 videofilmer och 5.300 personer. Det är alltså en sammanfattning av vad som hänt på Atalante i Göteborg och Moderna Dansteatern i Stockholm under 22 år!

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista