Björn Kjellman
Film

Oskar, Oskar hittar inte hela hjärtat

Mats Arehn har gjort mycket inom svensk film genom åren. Regisserat, producerat, skrivit manus: En kärlekssommar, Mannen som blev miljonär, Om kärlek, Vita lögner och Kocken är några titlar på vägen, som möts av både ris och ros. Björn Kjellman spelar huvudrollen i Arehns nya film som heter Oskar, Oskar - en hederlig människa.

Att Mats Arehn är en erfaren filmare behöver man inte betvivla. Han har en väldigt tydlig idé för sin berättelse. Han vet också att dialog inte är detsamma som att härma hur det låter när folk pratar, utan att det är ett sätt att gestalta och karaktärisera vad personer är och gör, och vad filmen vill berätta.

Som i så många av sina tidigare filmer kan Arehn konsten att låta skådespelarna spela, som Gösta Ekman i Mannen som blev miljonär, eller samme Gösta tillsammans med Maria Johansson och Anita Ekström i En kärleks sommar, eller Sven Wolter i En film om kärlek eller Peter Haber i "Harry Lund"-filmen. Så också i Oskar, Oskar, där Björn Kjellman verkligen får plats att gestalta den korsning av Lasermannen och traumatiserad änkeman och minnesplågad papegojvakt, som är den människa den f.d. banktjänstemannen Oskar har blivit.

Och det finns scener där orden blir kött. Jag minns en scen mellan Jonas Falk och Kjellman i ett möte på gården, eller ett samtal mellan Kjellman och Livia Milllhagen, där saker händer både intui och utanpå. Men trots sådana utsnitt ur en riktigt bra film, lyckas Arehns idé aldrig bli någon helhjärtad berättelse, och iscensättningen av idén blir inget berättande. Det blir till slut bara en addition där summan blir mindre inte mer än de ingående delarna. Eftersom Arehn aldrig vågar konfrontera sig med sina egna/våra egna fördomar utan håller upp de andras idiotier till allmänt beskådande, och ger oss tillfälle att skratta, ofta dessutom, på de andras bekostnad - vilket inte ens är någon bra idé, om man vill göra angelägen och engagerande film, och det vill ju Mats Arehn.

Kjellman får vara bra, men alla andra och allting annat är bara studsmattor åt denna "brahet". Och vi i publiken: tryggare kan ingen vara.

Göran Sommardal, SR Kulturnytt
goran.sommardal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista