Björn Kjellman och Jacob Nordenson i Mefisto - en karriär. Fotograf: Petra Hellberg
teater

Vad blir bra på teatern i vår?

Nu tar en ny teatersäsong sin början. Maria Edström har tittat på vad man ska spela på våra scener i Sverige i vår.

Årets spelöppning är lite provokativ – Mefisto – en karriär efter Klaus Manns roman om den anpasslige skådespelaren Hendrik Höfgen i regi av Ragnar Lyth, premiär på Stockholms stadsteater nu i helgen med Björn Kjellman som Höfgen. Och hur mycket man ska anpassa sig efter publik-ekonomi-kulturklimat verkar vara en evig fråga som också märks i vårens repertoar.

Man fortsätter med vissa säkra kort, Line Knutzons komedi Hantverkarna som hade premiär i Uppsala i höstas har premiär på Dramaten, Göteborgs och Helsingborgs stadsteater, en amerikansk pjäs Familjen eller En familj av Tracy Letts kommer både på Göteborgs stadsteater och på Dramaten. Man spelar Rampfeber i Malmö och Pygmalion på Dramaten. Och Thommy Berggren sätter återigen upp Pinter på Stockholms stadsteater den här gången är pjäsen Födelsedagsfesten.

Men saltet då? Mia Törnqvists Medea på Stockholms stadsteater, Törnqvist är en intelligent dramatiker som alltid har något intressant att säja. Jenny Andreasson, en av våra bästa unga regissörer sätter upp Francoise Sagans Slott i Sverige på Dramaten. På Helsingborgs stadsteater spelas texter av Thomas Bernhard under titeln I tredje person och i Malmö på Teater Weimar har Ibsenkontruktion 1: Gengångare premiär i mars, där man med rätta dekonstruerar gamle Henrik. I Stockholmsförorterna Gubbängen och Kärrtorp tar sig teater moment an Stig Dagermans De dömdas ö och TUR-teatern Harry Martinssons Aniara apropå gamla stötar som aldrig går ur tiden.

Nyskrivet svenskt – Satanisterna av Carina Rydberg på Göteborgs stadsteater och på Folkteatern i samma stad startar nya chefen Lars Norén med sin egen pjäs Orestien efter Aiskylos och Noréns pjäs Om kärlek har urpremiär på Dramaten där också Eva Bergmans pjäs Jerusalem 2010 sätts upp av dramatikern själv precis som på Stockholms stadsteater där Mattias Andersson från Backa teater gästspelar både som regissör och dramatiker med sin Kontrakt med Gud.  

Så helt anpassat blir det förhoppningsvis inte.

Maria Edström, SR Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista