Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
opera

Silversjön - sagan om ett dilemma

Silversjön. Torkel Petersson (Olim) och Daniel Frank (Severin). © Mats Bäcker

En moral eller en lag att följa? Kurt Weills Silversjön hade i går kväll premiär på Folkoperan i Stockholm. Silversjön är inte ett av hans mest kända verk. Det skrevs 1933 till ett libretto av Georg Kaiser, stoppades nästan omedelbart av nazisterna och strax efteråt tvingades Weill fly landet.

Regissör är den litauiske Oskaras Korsunovas som tidigare bland annat regisserat på Dramaten där han arbetade med skådespelaren Torkel Petersson - som nu debuterar på Folkoperans scen tillsammans med de övriga operasångarna.

Det är som en saga med ett dilemma. Ska man följa lagen eller moralen? Hur gör man rätt för sig, och rätt för de som inte har mat för dagen? Den här operan är som en vresig och aggressiv version av Karl Bertil Jonssons julafton.

Musiken är typisk - mer Weill kan det knappast bli. Joakim Unanders musikaliska ledning får det att sprätta och böka, jabba och slå om musiken – perfekt för den här bisarrt hysteriska operan och Korsunovas verkligt kroppsliga och ofta roliga regi. Peter Lundquist har gjort en skulptural, slingrande ståltrappa där olika bilder dessutom kan projiceras.

Men allra först häpnar jag – har jag hamnat på ett möte för ett radikalt vänsterparti? Här diskuteras polismaktens roll i ett kapitalistiskt system och överflödssamhällets konsumsionshysteri. Men sen vrids sagan mer och mer mot dilemmat: Om man som polis skjutit och invalidiserat en tjuv som bara stulit en enda ananas – kan man då med nyvunna pengar lindra och hjälpa tjuven? Ska man det? Finns förlåtelse där hämnd finns?

Huvudrollerna görs av Daniel Frank och Torkel Petersson – och det kan inte vara sista gången Petersson sjunger på en scen, han utstrålar närvaro och trygghet.

De senaste åren har stora delar av det kapitalistiska systemet varit nära en kollaps och jag kan förstå att Folkoperan verkligen längtat efter att få sätta tänderna i Silversjön. Weill var tvungen att fly efter att ha tonsatt Georg Kaisers libretto – för honom var och blev ämnet mera aktuellt än han kanske förstod. Som vanligt är det svårt att stå mitt i en kris och se den, analysera den. I vår tid spekulerar finansmän bort sparpengarna och föreningar bildas för att föra de lurades talan. Finns det en samvetsöm polis idag? Och hur går det i Weills Silversjön? Jag avslöjar inget.

Per Feltzin, SR Kulturnytt
per.feltzin@sr.se

Övriga medverkande är bland andra Ulrika Tenstam och Kaj Hagstrand. Översättningen är gjord av Iwar Bergkwist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".