Tomás Saraceno i verket 14 Billions (Working Title), 2010.
konst

I spindelns nät på Bonniers Konsthall

Någonstans mellan konst, vetenskap och arkitektur. Där rör sig Tomás Saraceno som just nu är aktuell med en egen utställning på Bonniers Konsthall. Han är född 1973 i Argentina, utbildad arkitekt och konstnär, och fascinerar sig för spindelnät.

I nära samarbete med vetenskapsmän letar han lekfullt efter ny kunskap. Som hur man ska kunna analysera och återskapa ett tredimensionellt spindelnät. Eller för att utvidga luftrummet, skapa sävande ballonger som expanderar städena uppåt, mot rymden.

Det är inte spindlarna som intresserar honom, utan spindelnätet. Det tredimensionella vars skönhet får Tomás Saraceno att nästan få något religiöst i blicken. För det var skönheten med spindelnäten som lockade först.

Det tredimensionellla spindelnätet är en fulländad konstruktion som egentligen mest består av luft, och ändå är starkare än många andra material. I Laos, berättar Tomás Saraceno, använde ursprungsbefolkingen spindeltråd till fiskelina. Och det finns spindlar som med hjälp av tråden som en lång lina kan transportera sig hundratals kilometer i luften, trots att de inte kan flyga.

Och det som Tomás Saraceno inte nog kan betona är hur han lyckats uppfinna en metod att scanna ett tredimensionellt spindelnät och verkligen se hur det är konstruerat. Det har ingen gjort före honom. Sen har forskare i Darmstadt hjälpt honom att ta fram utrustning.

Resultatet av den komplicerade analysen fyller utställningens största rum. En i mänsklig skala uppförstorad modell av ett nät vävt av en svarta änka. Längst in i hörnet går trådarna så tätt att det ser ut som ett nystan - det ställe där spindeln skulle kunna gömma sig och vänta på bytet.

Men kunskapen att se hur det komplicerade nätet är byggt intresserar också astrofysiker. Även de har använt spindelnätet för att förstå hur universum skapades genom Big Bang.

Men vad driver dig, frågar jag. Tomás Saraceno citerar Jules Vernes.

– Det omöjliga är det som återstår att göra. Det finns inga hinder, bara möjligheter, säger han.

Cecilia Blomberg, SR Kulturnytt
cecilia.blomberg@sr.se

Separatutställningen på Bonniers Konsthall pågår till den 20 juni.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".