konst

Bård Breivik med örat mot samtiden

Den norske konstnären och internationellt verksamme skulptören Bård Breivik är representerad i många betydande samlingar på museer och platser runt om i världen. Nu ställer han ut igen i Sverige - den här gången med en separatutställning i Umeå hos Galleri Andersson/Sandström.

Tre av Bård Breiviks monumentala nio meter höga stenskulpturer ingår sen flera år i den permanenta samlingen i skulpturparken på Umedalen, men när jag kommer in på Galleri Andersson/Sandström står det genast klart att den här gången handlar det inte om sten – nej här är det verk i gjutjärn glas, aluminium, rostfritt stål och koppar.
   För Bård Breivik har skapandet alltid gått i vågor och han växlar mellan format, material och teknik. 
- Skulptur är ju någon tredimensionell formgivning i alla möjliga sätt och kanter och du prövar att utforska. Det är väl ett växelbruk hela tiden - du jobbar mycket med sten så har du lust att jobba i ett organiskt material och kanske i en helt annan dimension och kanske något annat lätt och luftigt.  Så fick jag lust att göra de här litet mindre grejerna.

Här finns knotiga kopparformationer, naturlyriska glasskulpturer som  ser ut som bubbelkransar och stora, mer abstrakta verk som liknar stelnat vatten. Det som dominerar runt om är öron i olika storlekar och material.
- Jag såg en liten bit av ett sådant botemedel som man använder av den katolska kyrkan. Om man har ont i örat köper man en liten silverplåt med ett öra på och så ger man det i offergåva så blir man bra i örat. Det var ett öra på en silverplatta - det lingrade litet i skallen på mig och så  började jag se mycket på öron i Kina.

Bård Breivik har arbetat mycket i Kina och han har blivit allt mer fascinerad av kinesernas öron. I väst har vi våra stora näsor, medan öron är en stor grej i Kina, säger han när vi står bredvid ett enormt stort och blankt öra som sitter på väggen.
- Det är driven 2 mm rostfritt stål som är bankat ut och svetsat ihop i bitar och slipat och  högpolerat. Beständigt material som kan stå ute.
Hur har du gjort den - har du gjort en modell först eller?
- Det började med att jag gjöt av en del öron – om jag hittade ett intressant öra så frågade jag om jag fick gjuta av det och göra en modell. Så har jag blåst det örat. Det här örat är 20 ggr större än det örat som är utgångspunkten. Men om du tar i ett öra ska du se att det reagerar på en gång, det är något väldigt personligt det här med öron, det personliga förhållandet till dina egna öron.

Kerstin Berggren, SR Kulturnytt
kerstin.berggren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".