Lars Norén valde mellan Oidipus och Orestien. Foto: Dan Hansson/Scanpix.
Orestien

Lars Norén ville inte vara taskig

Det blir en gammal grek som första uppsättning för Lars Norén på Folkteatern i Göteborg där han numera också är konstnärlig ledare. Orestien, en trilogi skriven av Aischylos för mer än 2000 år sedan har premiär nu på lördag. Mia Gerdin har sett en repetition.

Det är bråttom bakom scenen när en massa plast från andra akten ska bort innan akt tre startar. Men Lars Norén är lugn som en filbunke.

– Det är svårare om jag får problem som jag inte kan lösa direkt, om man får problem på natten, och inte fattar, hur ska vi klara det här, hur ska vi hinna det här? Då kan det kännas jobbigt. Men så fort jag kommer hit och vi kan pröva olika lösningar känner jag ingen nervositet eller oro, men vi bör ha löst det mesta vid det här laget, säger Lars Norén.

Bara några dagar kvar till premiär är det, och valet av pjäs Orestien slog ner som en bomb i teatervärlden eftersom Lars Norén först sa att det var ett annat grekiskt drama, det om Kung Oidipus, som skulle bli hans första uppsättning på Folkteatern. Men sen ändrade han sig till Orestien, en pjäs som även Stadsteatern i Göteborg hade i sin planering.

– Vi läste Oidipus på lördag och Orestien på måndag och jag såg att det gick inte med några medel att ge ensemblen tillräckligt mycket material. De tre rollerna i Oidipus är så stora. Kören är så kollektiv, till skillnad från i Orestien, där det finns väldigt tydliga karaktärer hos kören. Det finns inte alls i Oidipus, så jag tyckte att det skulle vara taskigt mot ensemblen.

Du tänkte inte på att det skulle kunna bli en konflikt eftersom teatrarna krockade?

– Nä, inte eftersom deras Orestien skulle komma ett år senare. Och med en regissör som gör saker så annorlunda än vad jag gör uppfattade jag det som att det bara skulle bli en rikedom, Lars Norén.

Men så blir det inte, Stadsteatern har meddelat att de ändrar sina planer och sätter upp Peer Gynt nästa år istället. Lars Norén som själv skrivit 55 pjäser och är en av Sveriges mest spelade dramatiker, varför satsar han så hårt på Orestien, ett 2 500 år gammalt drama, skrivet av Aischylos?

– För att den innehåller alla grundläggande mänskliga känslor och relationer som vi då och sedan dess varit utsatt för. Det är kärlek, fred, krig, skuld, hämnd, förlust, längtan och förtryck. Ja, hela det mänskliga registret finns i dessa texter som har ett djupt liv. Dessutom ville jag ha en text som kunde täcka en hel ensemble och som går från det svartaste till det mest komiska, och det finns i Orestien, säger han.

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se

Premiär blir det på lördag på Folkteatern i Göteborg som då inviger ett nyrenoverat teaterhus, och scenen som Orestien utspelar sig på är 27 meter lång med publik längs båda sidorna, och 26 personer ingår i uppsättningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".