Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lyckad Speer i SVT

När Jasenko Selimovic satte upp David Edgars pjäs "Speer" på Göteborgs stadsteater, hösten 2001, då jublade både publiken och kritiken. Henric Holmberg spelade Hitler och Philip Zandén Albert Speer, Hitlers gåtfulle arkitekt och rustningsminister. Pjäsen är baserad på journalisten Gitta Serenys uppmärksammade intervjubok om Speer. Ikväll har vi som missade denna succé en ny chans. Selimovic har gjort en tv-version, med samma ensemble, för Sveriges Television.
Tre och en halv timme har blivit två, och det stora öppna scenrummet har krympts ihop. Till en början tycker jag att det skaver lite, när skådespelarna med sina förstorade sceniska uttryck ska trängas in i den där lilla tv-rutan, när det episka vill bli närgånget psykologiserande. Å andra sidan: det ÄR ju psykologi det handlar om när man närmar sig Speer, om än psykologi helt och hållet sammankopplad med historiens största brott. Alltså: vad visste han, egentligen, och hur mycket är möjligt att sona, om man vill sona? Philip Zandén är magnifik i rollen som Speer; mannen som gav sin ungdom till nazismen och resten av sitt liv till att komma till rätta med detsamma. En behärskad, kultiverad man som fått intellektuella, både män och kvinnor, att svärma - en lidelsefull lögnare; säger de mer cyniska. Zandén nervig och kontrollerad på en gång, små , små ryckningar vid ögonen, svetten som tränger fram. Och David Edgar har byggt snyggt av materialet; Speers nästan symbiotiska relation till Hitler, krigets fasor (som Selimovic lägger in via journalbilder) kontrasten mellan upprustning och eftertanke. Och det finns scener som blivit ännu bättre i Tv - som första middagen i hemmet, efter de tjugo åren i fängelse; främlingskapet, rörelsen och den totala självupptagenheten hos Speer - en far som inte ens känner igen sina egna barn. Så, efter julhelgens förföriska Swedenhielms, är Speer ännu en lyckad dramaproduktion: klar, snabb och tänkvärd - inte teater, inte film, men med självklar auktoritet i gränslandet däremellan. Anneli Dufva
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".