Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Elektropopens svenska drottning: Sophie Rimheden

Framtidens kultur, hur kommer den vara? Och vilka är det som kommer göra den? I en serie i tre delar siar Kulturnytts Eric Schüldt. Han har träffat en manusförfattare, en musiker och en konstnär som alla tre förändrat och förnyat konstformen som dom verkar inom. I måndags (12/1) hörde vi Cilla Jackert, som skapat SVT:s dramaserie Spung. I dag, tisdag (13/1), är det dags för elektromusikern Sophie Rimheden, som släppte den kritikerrosade skivan "Hi-Fi" förra året. Sophie Rimheden har ett förflutet inom den smala musikgenren Clicks & Cuts - minimalistisk elektronik musik som bygger på sönderhackade rytmer och bruseffekter, och som spelas både i P3 och P2.
- Det behövdes nått nytt tyckte jag. Just när jag började så lyssnade jag mycket på gammal åttiotalsmusik igen som lite nostalgi. Jag tyckte att man kunde hämta saker därifrån och blanda in det i Clicks & Cuts så att det blev mer intressant, säger Sophie Rimheden. Det är en blandning av 80-talspopens syntslingor och den avantgardistiska elektroniska musikens brus och kantighet som Sophie Rimheden skapar när hon sent på nätterna sitter framför sin dator och bearbetar röster och ljud till oigenkännlighet. Resultatet blir svårtillgänglig dansant popmusik eller är det kanske ovanligt lättillgänglig konstmusik? Nej det är inte helt lätt att genrebestämma den här blandningen av popmelodier och upphackade elektroniska ljudmattor. Sophie Rimheden säger själv att det är genom att göra musik helt förutsättningslöst som hon kan skapa något som i hennes ögon är konst. - Jag ser det som konst när jag gör det. Det är ingenting som jag har satt mig ned och bestämt vad jag ska göra utan det är sånt som bara händer efter hand. Jag kan inte berätta i efterhand direkt vad jag har gjort egentligen. Många gånger blir jag verkligen chockad över att det liksom – wow – det var inte alls som jag hade tänkt mig att det skulle bli, men oj vad bra, säger Sophie Rimheden. Om man läser på baksidan av någon av dom svenska samlingsskivor med modern elektronisk musik som har kommit dom senaste åren så är det killar killar killar och så Sophie vilket bevisar att när musik görs med maskin så görs den fortfarande av män. Men för Sophie Rimheden dröjde det ett tag innan hon märkte att hon var i minoritet. - När jag började med elektronisk musik så såg jag det som om det är något som alla gör – som människor gör. Inte så att killar eller tjejer gör det utan den som vill. Och sen har jag upptäckt att det inte är så många tjejer som gör elektroniks musik. Det var som en chock, säger hon och fortsätter: - Jag skulle gärna kalla mig för Stefan Rimheden eller nått annat namn bara för att slippa få den förutfattade meningen att det är en tjej som har gjort musiken. Hur tror du att din musik skulle bemötas om du kallade dig för Stefan Rimheden? - Jag vet inte, men jag kan tänka mig att media har varit mer intresserade i och med att jag är tjej. Tyvärr. Eric Schüldt
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".