Anna Harling och Frida Röhl är båda Carmen Foto: Mats Bäcker
opera?

Två Carmen med starka anspråk

Operornas opera har den kallats, Carmen av Georges Bizet. Den fick sin urpremiär 1875 i Paris, men den version som nu sätts upp på Backa Teater i Göteborg, är nog lite annorlunda: den saknar till exempel operasångare.

Carmen handlar i sin 1800-talsform om den vackra zigenerskan som sviker don José för en tjurfäktare - en kvinna som inte följer tidens moral, men i Backateaterns uppsättning kommer brödet först, moralen sen. Och dessutom är Carmen inte en - utan två:
– I den här föreställningen gör vi anspråk bägge två väldigt starkt på att få vara Carmen, men på ett sätt finns hon inte, säger Frida Röhl.  Och Anna Harling fyller i: Carmen fick inte komma med i vår pjäs. Det finns ett sorts Carmen-hål, en förväntan på den fria kvinnan, det exotiska objektet.

Frida Röhl
och Anna Harling är båda Carmen samtidigt i svart kakel-scenografi, och regissören Mellika Melani bjuder både på blockflöjtsorgie och nakenchock i sin tolkning av den gamla operan.
– Jag använder inte verken på det sättet att förmedla ett budskap eller en sorts sanning författaren gömmer i verket, utan jag skapar en konstmaskin där jag undersöker och prövar ganska mycket med performance - med texten vid sidan av.

Det är inte bara Georges Bizet som skrivit musiken här på Backa, utan även Dror Feiler. Han och Mellika Melani arbetade även ihop i höstas med Jonas Hassen Khemiris pjäs Vi som är hundra.

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".