Mei Lanfang - den mest kända Pekingoperaaktören
musikdramatik

Får kinesiska män åter spela kvinnor?

I den traditionella Pekingoperan spelade männen alla roller, men efter revolutionen 1949 avskaffades förbudet för kvinnor att spela teater. Kvinnorna höll upp halva himlen, enligt Mao Zedong. Det gjorde att kvinnorna tog plats på scenen för att göra kvinnorollerna och männen fick inte längre statens stöd och tillåtelse att göra dem. Inga nya män utbildades för att göra dan-rollerna, som de heter. Men nu diskuterar man att genomföra lättnader, skriver South China Morning Post.

- Naturligtvis är kvinnor bättre lämpade att spela dan-rollerna, säger Wang Runjing, som är barnbarn till en av Kinas mest respekterade dan-skådespelare, den bortgångne Zhang Junqiu.

Så oavsett om de styrande anser att man kan lätta på de strikta reglerna om vem som får och inte får spela, kommer själva diskussionen att vara intensiv.

- Kvinnorna kan givetvis visa skönhet, elegans och behagfullhet bättre än män, fortsätter Wang Runjing. En man måste imitera och det enda sättet att komma runt det är om mannen agerar kvinna i det vanliga livet.

Men hennes åsikter får mothugg.

- En föreställning med en man som spelar en kvinna attraherar genom att jag gör en perfekt föreställning, säger Yang Li, en av två män som spelar dan-roller i Kinas Nationella Pekingopera Kompani. Jag agerar inte som en kvinna i verkliga livet och om publiken tror det är det bara deras önskningar.

Den andre som spelar dan-roller heter Liu Zheng och blev godkänd av det kinesiska kulturdepartementet innan han fick spela. Sedan Kulturrevolutionen är män som spelar kvinnor en fråga för politikerna eftersom den strider mot den officiella hållningen. Men eftersom han mottogs bra av publiken när politikerna var på plats fick han anställning och senare kunde också Yang Li anställas. Eftersom inga skolor finns för män har de utbildats privat av en gammal mästare, Hu Wenge, och det var också Hu som framträdde inför den amerikanska presidenten Barack Obama när han var på statsbesök i november 2009. Det kan också ses som en försiktig lättnad och samtidigt ett bevis för den respekt dessa aktörer ändå möter. Respekt från publiken, men också, i viss mån, från myndigheterna, skriver South China Morning Post.

Per Feltzin, SR Kulturnytt
per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".