Föräldrarna Ernst och Cecilia väntar på besked om sin son på sjukhuset. Foto: Johan Paulin.
film

Änglavakt en gränslös självhjälpsfilm

Regissören och manusförfattaren Johan Brisinger debuterade med filmen Underbara älskade som blev en stor publikframgång och vann Biopublikens pris på Guldbaggegalan för tre år sen. Nu är han tillbaka med filmen Änglavakt, där Michael Nyqvist och Izabella Scorupco spelar huvudrollerna som stockholmsparet Ernst och Cecilia som drabbas av plötslig, oväntad sorg när deras nioårige son råkar ut för en olycka och hamnar i koma.

Det här är en självhjälpsfilm. Likt lyckomanualens tiostegsmodell undervisar den, högstämt och välartikulerat, om vägen ut ur sorg och lidande. Öppna dig för undret, se skönheten, tänk positiva tankar och bra saker kommer att hända dig.
   För Ernst och Cecilias del uppenbarar sig hjälpen i form av en fransktalande äldre man med milt outgrundligt leende. En budbärare fylld av coachfilosofiska och nyandliga idéer av den moderna, hjärtlösa sorten. Som inte går ut på att man ska försonas med att livet innehåller obarmhärtiga överraskningar utanför ens kontroll, utan som istället lastar på individen mer ansvar och falska förhoppningar om att katastrofer kan undvikas bara man har rätt inställning.
   Tänk om, tänk rätt.

Och ängelns närvaro får det sörjande paret att börja röka cigg, dansa frigjort i vardagsrummet och fundera över likheten mellan ett moget rödvin och bra sex.
   Ja, det är mycket lätt att håna den här filmen. Lite för lätt faktiskt.
   För även om jag flera gånger sympatiserar med Michael Nyqvists dumrationelle Ernst och hoppas att han ska göra slag i saken och sparka ut ängeln ur villan en gång för alla, så måste jag ändå applådera Johan Brisingers mod. Det är kanske inte ett giltigt filmkritikeromdöme, men jag gillar att han har gjort den här filmen. Att han törs skriva in scenen där den sjuke, sängbundne nioåringen kommunicerar med sina föräldrar i form av en stor kritmålning av den heliga familjen, som hämtad ur senaste numret av Vakttornet.
   Änglavakt är en gränslös film, men tro inget annat än att den också är medveten om sin egen gränslöshet.

Clara Törnvall, SR Kulturnytt
clara.tornvall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".