1 av 2
Outspan Bronze.
2 av 2
Meander av Tony Cragg.
KONST

Craggs onyttiga skulpturer

Engelsmannen Tony Cragg räknas som en av världens främsta skulptörer, i lördags öppnade en stor utställning på konstmuseet i Borås med ett 40-tal, i huvudsak nya, verk.

Tony Cragg är född i Liverpool 1949, växte upp i Beatles-eran, men sen 1977 bor han i Tyskland, och har också sedan länge ett hus och verkstad på svenska västkusten, på Tjörn.
   Han menar att skulpturer och konst är en motrörelse mot vår tids nyttoaspekt och krav på användbarhet:
 – Konst och skulptur är inte skapat av utilitaristiska skäl. Det kan vara komplicerat och galet och behöver inte tillfredsställa någon.

Craggs fascination för olika material är djupt grundad. I början på konstskolan för länge sen höll han bara på med måleri, skulptur verkade tråkigt, men när han väl började jobba med att sammanfoga olika material och bitar till skulpturer blev han mer och mer fascinerad.
– Varje gång du jobbar med materialet, böjer det, påverkar det, ger det en annan form får du ett nytt uttryck, en ny känsla eller en ny idé, säger Tony Cragg.

I början bestod hans skulpturer ofta av travar med olika föremål, gamla lastpallar, betongklumpar eller plastlock till målarburkar - som genom att sammanfogas blev ett annat universum:
 – Du kan bygga ett helt rike i hjärnan, ett eget universum. Men jag skulle nog inte använda material som jag tyckte var skräp. De material jag använder mig av, använder jag för att jag tycker de är intressanta.

Early Forms och Rational Beings är Tony Craggs egen uppdelning av de dryga 40 skulpturer han nu visar i Borås. En del kan liknas vid totempålar där mänskliga profiler sträcks ut och tänjs i en slags frusen rörelse, andra är mer kompakta i sin form, som till exempel den verkligt knallgula Declination som inte finns inne på museet i Borås, utan sen en tid tillbaka ingår i Borås offentliga utemiljö och som retat gallfeber på många just genom sin starka färg.

– Jag är ingen konceptkonstnär, jag tänker med materialet. Skulpturen blir en agent som skickas in för att undersöka processen vidare hur material, tid och mänskligt tänkande hör samman, säger Tony Cragg.

Hans stora skulpturutställning på Borås konstmuseum invigdes i helgen, och pågår till den 9e maj.

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".