TEATER

Krisen uppsving för barnteatern

Den numera fristående teatergruppen Unga Klara får ett rejält bidrag från den svensk-amerikanska filantropen och välgöraren Barbro Oscher. Genom flera nya satsningar andas barnteatern morgonluft - medan det för några år sedan såg dystert ut.

I lördags invigdes Stockholms stadsteaters nya scen i Skärholmen. Carolina Frände är konstnärlig ledare, och hon menar att barnteatern fått ett paradoxalt uppsving av den ekonomiska krisen.

– I en lågkonjuktur där vi befinner oss i nu så blir man mer mån om de unga medborgarna, säger Carolina Frände.

Annat var det för två år sedan, då det var ridå ner för projekten Unga Riks och Unga Klara. Men den svenska barn- och ungdomsteatern har rest sig ur askan. Unga Klara har återuppstått, Ung Scen Öst lockar storpublik i Östergötland och på Backa Teater i Göteborg spelar man för fullsatta salonger. Och i Skärholmen öppnade man i helgen med pjäser på temat Grymma sagor. En av sagorna är en modern version av Aladdin.

Och det gäller för ensemblen att hålla huvudet kallt - de sätter upp fem pjäser parallellt, och spelar tre föreställningar per dag. Men trots det för tillfället hektiska schemat ger stadsteatrarnas nya satsningar arbetsro på sikt.

– Det tror jag gör att i alla fall under en period på fem-tio år att konstellationerna kommer att utveckla sig. Och det betyder kontinuitet och en längre långsiktighet, säger Carolina Frände.

Ett av ställen där man satsat på barn och unga är Backateatern i Göteborg.

– Om det smäller en bomb, eller om det händer något på Haiti, kan du få 18 000 olika röster om det här omedelbart. Då tror jag att det där med att ta sig till en speciell plats, en speciell tid - det som teatern kan erbjuda - det är där man kommer att bearbeta saker, säger Mattias Andersson, chef och konstnärlig ledare för Backa Teater.

Och just Backa Teater är ett exempel på en fullkomlig publiksuccé, där det alltid är slutsålt till sista stol. Och hittills tyder Skärholmens biljettförsäljning på att man även där kommer att fylla salongerna. Men trots barn- och ungdomsteaterns uppsving finns det fortfarande frågor att arbeta med.

– Det är liksom inte glamouröst, och därför är det också viktigt att man arbetar med att höja statusen för publiken. För det är en otroligt viktig och krävande publikgrupp att arbeta för, säger Carolina Frände.

Malin Sandberg, SR Kulturnytt
malin.sandberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".