Nina Zanjani och Lars Väringer i Blackbird. (Foto: Ola Kjelbye)
TEATER

Kontroversiellt drama i spansk regi

Anna Takanen som är konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater jobbar hårt på att få internationellt intressanta regissörer till teatern. Tyske Stefan Metz är ett sådant exempel, och just nu är det spanjoren Andrés Lima som är aktuell på Studion.  Där sätter han upp ett kontroversiellt brittiskt drama om den förbjudna kärleken mellan en vuxen man och en 12-årig flicka.

Musiken till Blackbird är gjord av Nick Powell, och honom har regissören Andrés Lima jobbat med många gånger.

– Musiken är fundamental - den talar direkt till kroppens rytm, säger Andrés Lima, som på många sätt påminner om en dirigent i sitt regiarbete.

Musiken i Blackbird understryker känslan av hot och rädsla:

– David Harrowers Blackbird är en historia om minnet, och det är en berättelse som handlar om kärlek, men den handlar om rädsla och skräck också, och jag tycker om allting som har att göra med rädsla - det fascinerar mig, säger Andrés Lima.

I sin hemstad Madrid har han haft stora framgångar med teatergruppen Animalario, och som just nu är nominerad till teaterpriset Max för sin uppsättning av Urtain på Centro Dramatico i Madrid. Och i den pjäsen utgörs spelplatsen av en boxningsring.

I Blackbird skildras kärleken mellan en vuxen man och en tolvårig flicka och en uppgörelse många år senare. Pedofili är något teaterpubliken och hela samhället vet om att det existerar,

– Och vi sopar det under mattan. Det här är en historia som handlar om gömda ting, säger Andrés Lima

Det är Lars Väringer och Nina Zanjani som spelar mot varann i Blackbird, är kärleken dem emellan rimlig?

– Det är så klart den inte är rimlig, den är fruktansvärd, det är ju ett övergrepp. Det handlar om en tolvårig flicka och en 40-årig man som har en sexuell relation. Och så möts de igen 15-16 år senare. Men som skådespelare måste jag göra den rimlig för mig själv. Både som Nina, men också såklart i karaktär"

Nina Zanjani har setts i komedier som Se upp för Dårarna och nu aktuella Farsan, men på scen har hon gestaltat idel allvar, som i Don Carlos eller Night Rider - båda på Stadsteatern i Göteborg. Och att filma eller stå på scen - det handlar hela tiden om skådespeleri, men:

– Man har mycket mer makt på scenen, det är jag som avgör vad som händer i stunden här och nu inför publik. Medans när man filmar gör man sitt jobb och det bästa, men sen är man inte med och bestämmer vad det blir för historia. Det är regissören i klipprummet som bestämmer vad det blir för historia och vilka vägar den tar, säger Nina Zanjani.

Mia Gerdin, SR Kulturnytt
mia.gerdin@sr.se

David Harrowers Blackbird har premiär på fredag (26/3) på Studion på Göteborgs Stadsteater i regi av spanske regissören Andrés Lima.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".