Peter Forgacs söker en möjlig berättelse ur privata arkiv

Förintelsekonferensen i Stockholm följs lämpligt nog av ett gästspel med den ungerske konstnären och dokumentärfilmaren Peter Forgács. Gästspelet inleder en hel månads festival om judisk kultur, och bakom står PAIDEIA, europeiska institutet för judiska studier i Sverige.

Peter Forgács har sedan början på 80-talet letat fram amatörfilmer från främst 20-, 30- och 40-talen, mest från Ungern, men också Ukraina, Belgien och Grekland. Utifrån amatörfilmerna har han sedan skapat nya berättelser om människor i skuggan av andra världskriget och Förintelsen. Med filmer som ”Fritt Fall” och ”Malströmen” har Peter Forgács blivit något av föregångare i genren ”found footage”

Nej Peter Forgács är ingen filosof som förkunnar - ingen lärare som enbart återberättar historien om de som idag är döda - det är hans egen berättelse, hans egen väg att skärpa sitt sinne.

I filmen Free Fall - som består av den judiske musikern Gyrgö Petös egna filmer - från 1937 till 1945 - finns en underbar scen med flickvännen Eva - hon kommer fram ur en garderob - klär av sig naken, badar och lägger sig sen i sängen. En snutt film som kanske gjordes på lek, för att minnas nakenhet och närhet - i Forgásc film en stunds erotik i skuggan av andra världskriget och Förintelsen som obevekligt närmar sig.

Forgács gör dessa bilder till en del av sitt eget sökande och erbjuder tittaren en möjlig berättelse, inte en sanning.

Under kommunistregimen skrevs den ungerska historien om i en sorts Orwellsk anda och för Peter Forgács gällde det att rädda berättelser från ungersk och europeisk historia som höll på att försvinna - speciellt en av de viktigaste - som var Tabu i Ungern - den om förintelsen.

1982 öppnade han det Privata Foto och film arkivet i Budapest.

Det som gjorde hans arbete än angelägnare var att Europa glömde igen - i Bosnien, bara 30 mil från hans hem, dödades på 90-talet ungefär 200 000 människor.

Forgács tycker att han i sin gärning har ett ansvar - att säga nej - och att lära sig om sitt förflutna gör det möjligt att förstå vad vi är idag.

Jesper Lindau

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".