Litteratur

Digitaliseringen utmanar pappersboken på allvar

Från papyrus till USB-sticka. Sedan läsplattorna introducerades för ett par månader sen har e-böcker på allvar blivit något att räkna med. Men digitaliseringen innebär stora utmaningar både för bokbranschen och för konsumenterna. Igår hölls ett seminarium kring bokens framtid på "Forum för Boken" i Stockholm.

En av talarna var den brittiska förläggaren Sara Lloyd, som också har skrivit ett manifest om hur framtidens förlag bör agera. Hon jämför digitaliseringen av bokbranschen med den omvälvning som musikindustrin gått igenom de senaste åren.

--Vi arbetar både snabbare och hårdare, som ett resultat av att vi lärde oss av musikindustrins misstag. Och det var tur för oss att de gick först, säger Sara Lloyd.

E-böckerna är på framfart och det blir allt enklare för en lässugen att till exempel på tunnelbanan ladda ner en hel bok i sin telefon. Men för att de digitala böckerna ska nå den riktigt stora publiken måste förlagen reda ut ett par saker. Hur man prissätter en digital produkt är ett exempel på en viktig fråga - hur man skapar lättillgänglighet och mervärden är andra frågor högt på bokförlagens agendor. Men framför allt handlar det om tekniken. Sällan har det väl surrats så om datorer och mobiltelefoner och läsplattor.

--Över tid tror jag att till exempel läsplattorna kommer att bli väldigt billiga eller kanske gratis. Som idag, när man får mobitelefonen på köpet, kan man få sin läsplatta på köpet i någon slags form av ett abonnemang, säger Sara Lloyd.

Den tekniska utvecklingen innebär också att boken som vi tidigare har känt den kommer att förändras. En bok ska inte längre bara vara en bok, utan ska närma sig filmernas och tv-spelens värld, och integreras med bilder, ljud, länkar och extramaterial. Idag är det teknik och it-jättarna som leder utvecklingen framåt, snarare än förlagen som har halkat efter. Sara Lloyd pratar om de stora tre - Apple, Google och multimediejätten Amazon, som de kanaler som idag styr utgivningen av e-böcker.

--De jobbar på internettid och vi jobbar i en slags fysisk publiceringstid. Och de två tiderna är väldigt olika, säger Sara Lloyd.

En av de största utmaningarna för bokförlagen är att förhindra piratkopiering och annan olaglig distribution av böckerna. Johan Greiff är vd för e-boksdistributören Elib och berättar att när man idag söker på ordet e-bok och en vanlig titel kommer länkar till nedladdningssidor upp som de första träffarna.

--Men jag tror inte man ska vara så rädd för det. Jag tror att när återförsäljarna och upphovsrättsinnehavarna börjar ta den digitala produkten på allvar, då kommer konsumenten också att göra det, och betala för den. Det kommer att vara ett strukturskifte. Man kan inte stävja pirater, man måste tävla med dem, säger Johan Greiff.

Men trots alla storslagna visioner om den digitala boken som multimediaverktyg - alla ni som tycker om att läsa i sängen eller kura ihop er i fåtöljen med en bok som inte är byggd av ettor och nollor kan vara lugna. Boken i sin vanliga form tycks inte vara utrotningshotad.

--Papper är en oslagbar bärare av text. Det är oömt, det är enkelt att hantera, det är billigt, det är lätt att bläddra. Boken kommer finnas kvar en lång tid framöver, säger Johan Greiff.

Säg ditt om e-bokens framfart

Har du läst en e-bok? Vad tycker du om läsplattor? Ska man hålla sig till pappersböcker? Kommentera här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista