Israelisk samtidskonst på Konstmässan

Årets Konstmässa har flyttat till Älvsjö utanför Stockholm, efter tidigare år på Sollentunamässan. Här ställs en stor mängd konst av olika slag ut, dryga 160 konstnärer samsas om betonggolvet i dagarna tre. Men Kulturnytts Özz Nujen intresserade sig särskilt för det som finns i monter två.

Som varje konstmässa med självaktning har man också ett antal specialutställningar. En av dem är ”Alphabet - Contemporary Israeli Art”, israelisk samtidskonst. Nu när den sista trucken lämnat monter två och man kan röra sig obehindrat mellan konstverken frågar jag producenten Sandra Weil, varför en sådan specialutställning?

- Ja, vi har blivit inbjudna av Stockholm Art Fair att göra en specialutställning, så då ville vi göra en utställning med bra israelisk konst, berättar Sandra Weil.

Vad vill ni visa?

- Vi vill visa en bredd av israelisk konst. Försöka, det är jättesvårt med bara ett antal, säger Sandra Weil.

Det antalet är fyrtio verk, skapade av nitton israeliska konstnärer. Ett av verken fångar verkligen mitt intresse. Det är två ganska stora, anonyma tavlor i ena hörnet av montern, gjorda på ett speciellt material. Vem har gjort dessa?

- Hon heter Michal Na’aman. Hon använder sig av maskeringstejp, som i Israel betyder nåt helt annat än det antagligen betyder för svenskar. Under Gulfkriget, när det var risk för missikattacker, så blev alla beordrade att tejpa igen ett rum i huset, och det gjorde man just med maskeringstejp. Runt alla fönster och överallt, så det inte skulle komma in nån gas. Så för henne och för alla i Israel så har den här maskeringstejpen en otrolig styrka. Man associerar den till nånting hemskt, berättar Sandra Weil.

Svenskar som kommer och tittar på det här, kommer de förstå det?

- Det behöver de inte. Hon målar på det med jättefina, vackra färger, så framförallt ska det vara fint att titta på, säger Sandra Weil.

Hur mår den israeliska konsten då?

- Det är bra. Konstvärlden är framför allt i Tel Aviv, där händer det mesta. Det är en väldigt stark konstscen. Många konstnärer och många platser att ställa ut på. Det händer väldigt mycket.

Men så till slut, måste all israelisk konst vara politisk?

- Vi säger att allt som produceras i Israel blir politisk, för allting är politik. Det går inte att som i Sverige inte bry sig om vad som händer, för det är en så stark vardag. Så att på nåt sätt är det politiskt bara för att det är gjort i Israel, säger Sandra Weil.

- Tror du att om en palistinsk minister kommer hit, kommer han sparka ner nånting här?

- Det tror jag inte.

Özz Nujen

ozz.nujen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".