konst

Nordisk konst bländar och bränner i Eskilstuna

Nordisk samtidskonst invaderar just nu Eskilstuna med de båda satsningarna Nordisk konsttriennal 2010 på Eskilstuna konstmuseum och ART happens med nordiska konstnärsdrivna gallerier på Formverk - art zone. Båda utställningarna är ett första led i Eskilstunas strävan att bli ett nordiskt nav för samtidskonst.

Mycket skönsång och vacker musik kan man höra i flera av dom videosalonger som inte oväntat upptar en god del av utställningsutrymmet. Den här sången hörs till finländska gruppen IC-98:s förunderligt vackra digitala, poetiskt svävande landskap som är lätt att drömma sig bort i, medan den klassiska körsången i danska Jette Hye Jin Mortensens video skär sig fint mot textens uppräkning av alla sätt som invandrare kan använda för att färdas in i Danmark.

Det vackra och det brännande blandar sig ganska hejdlöst på den här rikhaltiga mönstringen av huvudsakligen ung nordisk konst, vilket också var meningen för konstmuseets chef Kenneth Åström.
– Vi ville inte hitta likheter och olikheter, utan mer spegla detta som ett geografiskt område, som i många sammanhang lyfts fram i historien. Man kan ju ha en curator som åker runt i Norden och plockar ut konstnärer. Vi ville titta mer på mångfalden, och låta många komma till tals. Så vi har frågat ett antal personer om de vill vara med och välja ut ett antal konstnärer som de tycker är jäkligt bra, just nu, i sitt hemland.

För svensk del blev det både nya och mer etablerade heta namn som Annika Ström, Tilda Lovell, Erik Jeor och Carl Hammoud. Men det finns också många nya namn, och som sagt, ett intressant stråk var dansk självprövning, som Nanna Debois Buhls filmer om Danmarks koloniala gärning, exempelvis på karibiska ön St John, bland Jungfruöarna, som var i dansk ägo till för hundra år sen, ett styre som bland annat lämnade efter sig en stam av 400 vilda åsnor, 'äsler'.
– Man kan se dem som att de kolonialiserat ön, säger Nanna Debois Buhl. De är en turistattraktion, men samtidigt är de en plåga för befolkningen - som far fram i folks trädgårdsland och ställer till med trafikproblem.

Parallellt med Triennalen i Eskilstuna arrangerar konstnärsdrivna galleriet Formverk utställningen Art Happens, där uttrycken är klart spretigare. Norska galleristen och konstnären Cathrine Constanse från Galleri 69 i Oslo kör ett glatt färgat omslagspapper genom en fax för att göra det lite tråkigare och därigenom mer seriöst.
– Jag gillar det Lars Vilks skriver i sin bok "Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar". I kapitlet om beteende skriver han "var inte för trevlig, då kan du verka oseriös".

För Stina Pehrsdotter på Formverk är Art Happens ett tillfälle för de galleridrivande konstnärerna att stiga fram.
– När vi bjöd in de här konstnärsdrivna initiativen från Norden uppmanade vi konstnärerna bakom att stiga fram själva. När man har ett konstnärsdrivet ställe visar man alltid andra konstnärer, och ibland kan det bli lite att man glömmer bort sitt eget konstnärskap. Vi ville visa på konstnärerna som ligger bakom, all den här kraften som ligger bakom den konstnärsdrivna scenen, säger Stina Pehrsdotter.