konst

Reuterswärds 60 år i branschen

Borås är staden som jobbar hårt för att bli Sveriges främsta skulpturstad. På fredag inleds Borås Internationella Skulpturfestival där bland andra Antony Gormly och William Sweetlove deltar med skulpturer ute i stadsmiljön. Samtidigt öppnas på Borås konstmuseum en stor retrospektiv utställning med Carl Fredrik Reuterswärd. 60 år i branschen heter den.

 – Jag skulle nog säga att Carl Fredrik Reuterswärd är en idébaserad konstnär, en uppfinnare, säger Thomas Millroth.

Thomas Millroth, konsthistoriker, kritiker och curator tar en paus i hängningsarbetet på Borås konstmuseum. Utställningen täcker Carl Fredrik Reuterswärds hela konstnärskap från 1950 till idag, därav namnet, 60 år i branschen.

Här finns nygjorda tuschteckningar, målningar, skulpturer, hans tolkande porträtt av författare och konstnärer och hans Pratt-Müller projekt där han gjorde narr av konstbranschen. Här finns verkligen många stilar:
 – Carl Fredrik Reuterswärd har aldrig någonsin trott på att en stil kan vara personlig, eller att den ens uttrycker en personlighet.  Stil är något helt annat, det är ett språk man väljer för att pröva och undersöka för att kanske få fram det man vill ha sagt. Stil är bedrägeri! säger Thomas Millroth.

Carl Fredrik Reuterswärd flyttade tidigt från Sverige, precis som nära vännen Öyvind Fahlström. För 20 år sen fick han en kraftig stroke och var nära döden.  När han kom tillbaka till livet var höger sida förlamad, han fick börja teckna med vänster.
 – Och han har sagt själv att det här är en lycklig tid, det är vänsterhandens tid som nu gäller. Och gör avstamp från allt gammalt för att använda nya teman, kanske mer personliga. Han vågar släppa in det privata i sina bilder vilket han absolut inte gjorde förut.

Han använder inte längre pseudonymer eller alter egon som Kilroy eller Fridolin Vogelsang.  Carl Fredrik Reuterswärd är nu 76 år, han är på plats i Borås men har svårt att tala.  Ett motiv som återkommer efter stroken är händer, både som skulpturer och teckningar. Den viktiga handen som bär fram den viktiga linjen.

Och även om han är allra mest känd för sin knutslagna revolver, den som står utanför FN i New York och på många andra platser i världen som ett led i ett Non Violence-projekt, en skulptur som skapades som en reaktion på mordet på vännen John Lennon, så har Carl Fredrik Reuterswärd sysslat med det mesta, till exempel när han tillsammans med andra poeter och konstnärer läste dikt på 60-talet. 

 – När det var hans tur hade han klistrat sandpapper i ansiktet, och med mikrofonen drog han i sandpappret så det lät ssssccchhhhhhhh – och det var hans dikt. Språket består av överenskommelser, säger Thomas Millroth.

Carl Fredrik Reuterswärds retrospektiva utställning öppnar på fredag på Borås Konstmuseum. Samtidigt invigs Borås Internationella Skulpturfestival, och både festival och utställning pågår till den 19 september.