utrikes

USA:s sista stora tidningskrig har brutit ut

Något som har kallats "USA:s sista stora tidningskrig" har brutit ut i New York. Det är mediemogulen Robert Murdoch som efter köpet av affärstidningen Wall Street Journal nu försöker ge sig i kast det svåra uppdraget att ta läsare och annonsintäkter från New York Times. Och han gör det på The Times egen hemmaplan, med lokalnyheter i New York:

Satsningen inleddes för en månad sen och är en del av Murdochs arbete med att modernisera och bredda Wall Street Journal sen han köpte för några år sen för ungefär fem miljarder dollar. Och det som föranlett rubriker som "USA:s sista stora tidningskrig", är att Wall Street Journal nu börjat ge ut en egen New York-del, med lokala nyheter och annonser riktade mot traditionella New York Times-läsare.

Läsare som hittar till Wall Street Journal kommer hitta en helt annan tidning är de förväntar sig, sade Vd:n Robert Thompson när satsningen lanserades.

Wall Street Journal har redan haft vissa framgångar sen Murdoch tog över. Numera är det USA:s största tidning, sett till antalet sålda lösnummer per dag, där är man klart större äntill exempel New York Times. Men i staden New York är rollerna omvända. Här dominerar The New York Times både annons- och prenumerationsmässigt, och det är den kakan som Murdoch nu vill åt.

Medieanalytikern Edward Atorino glädjer sig åt Wall Street Journals satsing och säger att den är ett tecken på att Murdoch verkligen tror på tidningsmarknadens framtid. Tidningen har nyanställt ett 30-tal journalister för att göra den nya New York-delen, vilket är något ytterst ovanligt på den hårt pressade amerikanska tidningsmarknaden numera.

New York Times har dock reagerat med upphöjt lugn på satsningen från konkurrenten. - Vi har aldrig skyggat för konkurrens och kommer heller aldrig göra det, var tidningens Vd:s kommentar när konkurrenten presenaterade sin satsning. Och många analytiker tror att Murdoch och Wall Street Journal kommer få det svårt i sin nya kamp:

Edvard Atorino säger att kampen står om en läsargrupp som New York Times ägt i hundra år, tidningen är otroligt stark i den gruppen, säger han.