Esbjörn Svenssons trio. Foto: Jessica Gow/PRB

Luftslott och magplask i musikexporten

Den svenska musikexporten är en flitigt använd politisk symbol för Näringsdepartementet och dess minister Leif Pagrotsky. Musiken marknadsförs med skattepengar genom olika festivaler, Midemmässan i Cannes, CBGB’s i New York, och Sverige spiller opp i Köpenhamn är några exempel. Men festivalerna är som luftslott, det tycker musikexportens senaste svenska ansikte, Esbjörn Svenssons trio. Förra veckan fick de både Musikexportpriset av Leif Pagrotsky och en grammis för senaste skivan ”Seven days of falling”.

- Jag har deltagit i ett antal stora lanseringar, i Danmark, England och i Sydafrika. Man har såvitt jag förstår bara hällt in pengar, skattemedel såvitt jag förstår, på något som bara är totala luftslott, som bara brinner upp på en gång och som inte ger någon som helst förlängd smak, säger jazzmusikern Esbjörn Svensson.

Sverige har varit en skogsnation, en industrination och en IT-nation. Ska man lyssna på regeringen är Sverige nu en nation av musiker, designers och formgivare. Esbjörn Svenssons trio har under de senaste åren framträtt på flera festivaler för att profilera Sverige, i ”Sverige Spiller op” i Köpenhamn och ”Swedish Jazz Extravagnza” i London och så var det den där resan till Sydafrika.

- Vi spelade bara för svenskar, det var ju våra kompisar, de andra musikerna, som satt och lyssnade. Att åka ner till sydafrika och spela för lite kompsar är i och för sig kul, men ska man använda skattepengar till sånt.

Den regering som betalade sydafrika-kalaset gav förra veckan Musikexportpriset till Esbjörn Svensson.

- Med exeptionell talang och en omisskänslig blå-gul grundton, briljerar man i rollen som svenska ambassadörer på den internationella musikscenen. 2003 års pris för utomordentliga insatser för svensk musikexport går till Esbjörn Svensson trio, sade Leif Pagrotsky på Grammisgalan när han delade ut priset.

- Dagen efter hade inga pengar kommit så då pressade vi UD och då visade det sig att de kunde inte garantera några pengar. Då gick jag direkt till telefon och bokade om våra biljetter, sedan stack vi. Jag har spelat för arrangörer och promotorer över hela världen. Men då insåg jag att den sämsta arrangör jag någonsin har haft var den svenska regeringen, säger Esbjörn Svensson.

Regeringens arbete med musikexport, som sägs ge miljard-intäkter till Sverige, är dock tillåtande. Även gamla regeringskritiker har fått Musikexportpriset. Vigilante Carlström är gitarrist i The Hives.

- Just det där med regeringen kan man se som ett misslyckande eftersom vi i början var emot politiken. Vi var väl unga rebeller som protesterade, så det är ju ganska komiskt just att det är regeringen som hyllar oss.

Att som Vigilante Carlström bli musikexportstjärna handlar om hårt arbete. Priset från Pagrotsky kommer först när succén är i hamn. Exporten har inget med musiken att göra, det handlar om goodwill och om att som Leif Pagrotsky uttryckt det förändra Sverigebilden från grått, teknokratiskt till en bild ett modernt, ungdomligt land.

- Det blir så här att man åker ut och gör magplask i olika länder. Något som kan vara uppskattat då, men hur drar man det vidare, hur gör man så att det verkligen blir en musikexport utav det. Om det nu är det som är meningen.

Jesper Lindau

jesper.lindau@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".