Vivianne Holmberg, Kalle Leander och Luthando Qave. Fotograf: Bo Ljungblom ©
recension | opera

Galen ung Mozart gläder på Drottningholm

Förklädnader, förväxlingar av personer, avslöjanden, gåtor och ett och annat farsinslag – ja, det är innehållet i ett av Mozarts mera sällan spelade operaverk.

Söndag eftermiddag hade La finta giardiniera premiär på Drottningholms slottsteater utanför Stockholm och det är just en förväxlingskomedi med vissa dramatiska inslag skriven av den då 18-årige tonsättaren. Regissören Per-Erik Öhrn har velat ge verket en nutida tolkning med en bröllopsanknytning.

Den som förstår allt vad som sker uppe på scenen ska ha medalj. Den som sen kan återberätta det ska ha tio medaljer, minst... Och ändå: vi fnittrar åt en massa småtokigheter på scen och kan sen njuta av musiken. Dirigent är Mark Tatlow.

Det här är en samproduktion mellan Drottningholm och Operahögskolan i Stockholm och tidigare år har jag ofta varit kritisk till liknande uppsättningar. Det har varit för svåra operor för tidigt i sångarnas karriärer. Men den här gången fungerar det riktigt bra – årets sångare har ett bra bett och samtidigt en lätthet i attacken. De gestaltar utan tvekan. Mot slutet finns det ändå en viss instabilitet hos både orkester och ensemble, anspänningen tycks ha gjort dem lite utmattade.

Det här är alltså en tidig Mozart – man hör grunden till det som komma skulle och det gäller både musik och libretto. Hans utsökta känsla för blåsarnas sätt att fördjupa orkesterklangen, hans fantasifulla galenskap men också konsten att mitt i fånerierna skapa vidunderliga stunder av allvar.

Regissör Öhrn har försökt att bringa ordning i den här invecklade historien genom att placera den i nutid, som om det var bröllopsförberedelser och 1700-tals maskerad i en hyrd Drottningholms slottsteater. De sjunger på italienska men man har ju textmaskin och Öhrn har översatt det brutalt roligt – det blir så tydligt som det nu går.... Det handlar om förklädnader och kärlek över de sociala gränserna. Greve, markisinna, blomsterflicka och piga... - alla är på jakt efter både kärlek och ekonomisk vinning.

Men återigen, trots finurlig regi – det är för att njuta av sällan hörd Mozartmusik och se blivande stora scenpersonligheter man ska åka till Drottningholm.

Som till exempel Vivianne Holmberg, Kalle Leander och sydafrikanen Luthando Qave, som snart ska fortsätta sin utbildning på Metropolitian i New York.

(I slutet av juli är det dags för Drottningholms andra operapremiär men då gäller det ett mera känt verk - Don Giovanni med Loa Falkman i huvudrollen.)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista