The Passion of the Christ - Evangelium enligt Marquis de Sade?

Mel Gibsons kontroversiella film ”The Passion of the Christ” hade premiär i USA i går. I Kansas dog en kvinna av en hjärtattack under själva korsfästelsen och utanför biografer i New York demonstrerade judiska grupper i koncentrationslägerdräkter för att de anser att filmen är antisemitisk. Vår Washington-korrespondent Thomas Nordegren var en av premiärtittarna.

”Guds rena lamm oskyldig på korset för oss slaktat” - den gamla skolpsalmen ringer i öronen när jag ser premiären av Mel Gibsons ”The Passion of the Christ”. För det handlar om två timmars slakt och tortyrscener som i vidrighet slår det mesta i splattervägen. Detaljerade närbilder av när huden slits av, spikarna slås in. Frälsaren på korset är till sist så sönderslagen skuren och blodig att man knappt ser huden.

Gibson vill chocka och skaka om. Filmen är kanske inte mer antisemitisk än själva manuset, evangelierna. Precis som i de medeltida Passionsspelen skildras romaren Pontius Pilatus som en resonerande intellektuell, och den judiske översteprästen Kaifas som maffialedare, och den judiska folkmassan som primitivt hatisk. Det här är inte Max von Sydows kraftfulle ”Mannen från Nasaret” utan snarare Pasolinis sado-masochistiske frälsare.

Både Los Angeles Times och Miami Herald har sina recensioner på förstasidan. New York Times anser att filmen är deprimerande medan Washington Post kallar den Evangelium enligt Marquis de Sade. Men flera kritiker, bland andra Roger Ebert på Chicago Sun Times, hyllar filmen för sina konstnärliga kvaliteter. Många berömmer fotot och den italienske huvudrollsinnehavaren James Caviezel.

Den inflytelserikaste bedömaren är dock självaste påven som efter en specialvisning sagt att filmen visar ”precis hur det var”. När Mel Gibson försökte använde detta i marknadsföringen hörde dock Vatikanen av sig och påpekade att påven inte gör några filmrecensioner.

Kyrkorna har köpt tusentals biljetter i missionssyfte och uppmanar församlingsmedlemmar att ta med någon icke-troende på bio. Men där tror jag de tänker fel. Offertanken att Jesus renar oss från våra synder genom att bli misshandlad, lida och dö tillhör ju de mer svårsmälta delarna av Kristendomen. Utan kärleksbudskapet och uppståndelsen kommer denna våldsorgie nog att skrämma bort minst många som den lockar.

Thomas Nordegren

thomas.nordegren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".