Tintin och jag

På söndag sänder Sveriges Television Anders Østergaards dokumentär om seriefiguren Tintins skapare Hergé. Maja Aase har sett den och har nåt att säga.

Ja, på söndag kväll är det dags för en märklig film. Det är dansken Anders Østergaards ”Tintin och jag”, som Sveriges Television snabbt och piggt köpt in.

Det här är ett slags dokumentär, som är gjord utifrån nåt så enkelt som en gammal, bandad intervju med mannen bakom Tintin, alltså belgaren Georges Remi, mer känd som Hergé.

Dom som gillar Tintin blir förstås uppeggade av minsta lilla men den här filmen, den är bättre än så.

För Anders Østergaard hittar på allt möjligt, han fyller till exempel ett helt studiogolv med 1 428 sidor ur Tintin-album och vi får också resa genom datoranimationer in i Hergés bilder men allt det här skulle bara bli tekniskt lull-lull om inte berättelsen var så bra.

Østergaards film är, kan man säga, ett porträtt av 1900-talet, av en ofri man, som är vilsen under den tyska ockupationen, hunsad av den katolska kyrkan och besatt av att skapa en perfekt seriefigur, utan några som helst fel. Analysen av Hergés skräck för det vuxna livet är imponerande, och alltihop är djupt mänskligt.

Och förstås: En bonus med den här filmen är att det äntligen avslöjas: Vilket Tintin-album är det larvigaste? Och vilket är det allra allra bästa?

Maja Aase

maja.aase@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".