Ljudkonst på Göteborgs stadsmuseum

I den gångna helgen möttes besökarna på Göteborgs stadsmuseum av en uppmaning att lägga örat mot väggen och lyssna. Det var en workshop på Valands Konsthögskola där Christina Kubisch, en av ljudkonstens pionjärer, lärt studenterna att bli medvetna om hur ljuden gör rummen.

I 1700-talsvalven till Göteborgs stadsmuseum möter vi Mika Oravas ljudinstallation ”De fyra evangelisterna”.

Det var svårt, tyckte studenterna först om  den uppgift de fick av gästprofessorn Christina Kubisch – att  skildra Göteborg som ljudkarta. Och vad skall vi i museet att göra, tråkiga miljöer, tyckte de. Men museet är ju faktiskt en spegel av staden och det är en tidsmaskin, där finns ljuden från en skolsal på 1800-talet och in på gården travar en hästskjuts.

Men man kan också reagera på platsen på ett annat sätt. I Ostindiska kompaniets gamla auktionssal möttes besökarna i helgen av ljuden från en fiskauktion i Japan i dag.

De flesta av studenterna hade inte sysslat med ljudinstallationer tidgare och det har varit mycket praktiskt att lära sig, säger Anna Bokström:

-Jag har lärt mig att ta upp ljud och koppla högtalare, jag har lärt mig att redigera och lärt mig hur viktig själva ljudupptagningen är för att det skall bli ett bra resultat.

Anna Bokström berättar också att Christina Kubisch är en ganska välkänd person och hon tyckte att det skulle vara roligt att jobba med henne.

Christina Kubisch, som alltså har gästat Valand i två veckor, är verkligen känd. Hon är faktiskt en av ljudkonstens pionjärer. Nu är hon professor i skulptur och mediekonst i Saarbrucken, men när hon på 70-talet sökte sig från måleri och musik till ljud blev hon varnad för att umgås med såna som John Cage. Nu har hon berättat för studenterna att en klanginstallation som det heter på tyska, inte bara är att leka med ljud i datorn.

-Det gäller att Raum finden und Koncept machen, säger hon. Och  hon understryker arbetets struktur: Koncept , Auffuerung, Komposition, Installation. Det gäller att finna en plats, finna ut ett koncept, ta upp ljud, komponera, installera.

Och hon understryker det  platsspecifika i ljudinstallationen – det är ingen konsertform där man lyssnar en halvtimma och går sedan. Det  gäller att skapa är ett permanent ljudrum där  du rör dig fritt och själv bestämmer hur länge du vill vistas där. Och där publiken också blir visuellt medveten om rummet.

Bo Nordström

bo.nordstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista