Avignonfestivalen

Alain Platel erövrar publiken i Avignon

Just nu pågår Europas största scenkonstfestivali i franska Avignon. Det är den 64:e i ordningen med alltifrån gatuteater till avancerad multimedia, i ett tusental föreställningar. Mer än 400 000 teaterbiljetter säljs under festivalmånaden, som har blivit en motor i regionens ekonomi. De senaste åren har fokus legat på internationell scenkonst, och gästande konstnärliga ledare är med och lägger programmet.

Avignon är som vanligt en enda folkfest, med gycklare, upptåg och massor av kulturturister från hela Europa. Festivalen känns hittills ganska avspänd och varm, på alla plan. Särskilt lyckat är samarbetet mellan de gästande konstnärliga ledarna, den schweiziske regissören Christoph Marthaler och den franske dramatikern Olivier Cadiot. Båda står för teater som är musikalisk, lekfull och underfundigt intelligent. De har valt ut en frigjord, internationell scenkonst, med verk som friskt blandar musik, olika språk, dans, cabaret och cirkus.

Christoph Marthaler har dock själv blivit kritiserad för sin lättsamhet i uppsättningen av Papes de la pape, festivalens huvudnummer i Påvepalatset. Det är en musikalisk fantasi över den historia som ryms i Palais des Papes. Scenografen Anna Viebrock har gjort den enorma scenen till en katedralinteriör, med sarkofager, biktstol - och en tvättmaskin som tvättar bort synder. En turistgrupp rör sig sjungande genom absurda episoder, som tar upp vårt förhållande till religion, kyrka, makt och andlighet. Men Avignonpubliken blir tyvärr otålig av Marthalers finstämda ironier och börjar bua och stampa - scenspråket tappar lite i energi på den stora palatsgården.

Den belgiske scenkonstnären Alain Platel lyckas däremot erövra sin publik med en grupp pensionerade dragqueens och transpersoner. I Gardenia, som Platel har skapat med den transsexuella artisten Vanessa Van Durme, möter vi ett gäng grånande herrar i kostym. De återupplivar minnen från sin cabaret, när de var drag-stjärnor. I en fascinerande parad till Ravels Bolero förvandlas farbröderna stegvis och blommar upp som kvinnor. Det är en energiladdad, mycket känslostark föreställning, som tar upp transpersoners sökande efter identitet och gemenskap.

Theresa Benér för Kulturnytt i Avignon
kulturnytt@sr.se

Alain Platels danskompani Les Ballets C de la B är för övrigt i fokus på Göteborgs Dans & Teater Festival i år. Den 26:e och 27:e augusti spelas Gardenia.