1 av 2
Några av de 7000 plattorna på plats. (Foto: Porslinsfabriken i Lidköping.)
2 av 2
Astrid Sylwan provmålar. (Foto: Porslinsfabriken i Lidköping.)
KONST

Astrid Sylwan målade 10 000 keramikplattor

Som en jättestor skulptur i glas reser sig nu den nya Botniabanans station i Umeå på båda sidor om Holmsundsvägen. Precis som på Oscar II:s tid blir det kungen som inviger den nya järnvägen i slutet av augusti. Han får då också tillfälle att titta närmare på det mer än 30 meter långa konstverk som löper under vägen och binder samman de olika stationsbyggnaderna. Det är konstnären Astrid Sylwan som skapat den stora väggmålningen ”Ramble and Roam”

Kerstin Berggren besökte den snart färdiga glasbyggnaden tillsammans med konstnären.

- När jag kom in hit i förrgår blev jag fullkomligt  euforisk –det kändes som att jag kom in i min värld. Wow – tänk att få göra en sådan här sak! säger Astrid Sylwan.

Vi kliver omkring bland byggdamm, spiraltrappor och rulltrappor som ska slutjusteras . De stora nivåskillnaderna skapar en spännande interiör, ljuset flödar in och reflekteras mot det vita marmorgolvet. Utanför rinner Umeälven som ett glittrande pärlhalsband . Den breda gångtunneln som binder ihop den nya stationen med universitetssjukhuset på andra sidan vägen går under vägen, men även här är det förvånande ljust. Längs ena väggen löper Astrid Sylwans 34 meter långa och tre meter höga målning på keramik, alltså sintrat stengods.

- Det finns ju få ställen som man känner sig så utsatt på som i en gångtunnel och som kan bli så kalla och opersonliga och så.  Det finns ju inget naturligt ställe att stanna upp i en tunnel heller utan man går - man har alltid någon bakom sig i ryggen oftast som gör att det ställer till det i tankarna på en. Jag ville bygga en miljö som man kände var positiv och varm och också fick någon naturkänsla ner här. Det är ingen landskapsmålning på något vis men alla färgerna har den här vår -grönska associationen.

Runt 7000 plattor ingår i verket men totalt fick Astrid Sylwan måla tio tusen plattor och det har varit ett intensivt samarbete med fabriken i Lidköping.

- Jag hade inte förstått vad det innebar heller att måla tiotusen plattor. Jag hade en idé om hur man kunde måla stora sjok av det hela men det går inte för färgen så pass giftig att man måste lyfta in varje platta i ett dragskåp och måla den och sedan lägga tillbaka den på bordet. Varje plattas måste lyftas in och målas en platta i taget och det var ju tidskrävande . Man blir stark på kuppen också. När man bränner en platta – det händer så vansinnigt mycket för man målar med en färg som är grå till exempel, och så bränner man den och det tar nästan fyra dagar att göra en bränning så man kan inte titta på det dagen efter utan man lägger in det i ugnen och så kommer man tillbaka veckan efter och tittar på det och då är den grå plattan röd eller den kan vara grön. Man kan inte se vad man gör utan man måste lita på vad man kan eller vad man har lärt sig och få färgprover och så, så att det var spännande varje gång.

- Och sen blev det också som jag hade tänkt mig och det var inte lätt att se, med tanke på att man fick en platta i taget så la vi upp dem på bord. Vi hade aldrig möjlighet att ha hela verket uppe på fabriken – det fanns inte utrymme för det. Som mest hade vi väl en tredje del uppe, men då låg de på olika bord och så fick man klättra upp på stegar och försöka överblicka hur det skulle se ut.

- Vilken erfarenhet det här måste innebära för dig att göra något sånt här!

- Ja, fruktansvärt  spännande! Jag kände nästan att det var dags att göra någonting helt annat. Man blir hemtam med sina material och så helt plötsligt blir man tvungen att gå ut på tunn is och testa och testa och sen också att jobba med andra människor – det har jag inte gjort på samma sätt tidigare. Om temperaturen går upp en aning eller om det inte kommer in tillräckligt mycket syre i ugnen så ändrar sig de här färgerna. Så jag har fått jobba med ett gäng människor som har järnkoll på keramik och ändå blev vi överraskade allihop hur det blev, så det var spännande.

Astrid Sylwans nya verk ”Ramble and Roam”  kommer att kunna ses när Botniabanan invigs den 28 augusti i år.

Kerstin Bergren, SR Kulturnytt

kerstin.berggren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista