utrikes | musikal

Musikalen Memphis breddar Broadway

I USA har producenterna på Broadway i New York börjat satsa mer på att locka den afro-amerikanska publiken till musikalerna. Broadwayföreställningar, som mer sällan har svarta huvudkaraktärer, har hållit intresset nere hos många afro-amerikaner. Men just nu är det alltså flera musikaler som ser den svarta publiken som sin målgrupp.

Vid Broadway-musikalernas paradgata i New York, ringlar sig kön lång med dem som vill se efter vilka biljetter som ännu inte sålts fram till eftermiddagen, och därmed kan se en föreställning samma kväll. Där står också Donna med en väninna, som siktar på att få biljetter till föreställningen "Memphis".

- Den främsta anledningen till att jag går och se den är för att majoriteten av skådespelarna är afro-amerikaner, precis som jag själv, säger hon. Jag vill stödja det.

Enligt tidningen New York Times, siktar producenterna särskilt in sig på den afro-amerikanska publiken i år, som anar att det just där finns en marknad som är långt i från nyttjad fullt ut. Särskilt som antalet Broadway-besökare sjunker rent allmänt just nu, ner med 3 procent den senaste höst och vår-säsongen.

Sue Frost och Randy Adams, producenterna till just Memphis - den musikal som Donna i kön ville se - har lagt ner mycket arbete på att fånga sin publik.

- Vi har arbetat med den här showen i två och ett halvt år, berättar Sue Frost.

Memphis vann musikalpriset the Tony award i maj för bästa musikal, och Sue Frost och Randy Adams framhåller gärna att det här är en föreställning för alla, oavsett ålder, hudfärg eller bakgrund.

Men promotion-arbetet i över två och ett halvt år har bland annat inneburit samarbete med skolor med majoriteten afro-amerikanska elever, testpubliker med bara svarta kvinnor i bänkraderna och gratisföreställningar där viktiga inflytelserika personer bjudits in, afro-amerikanska ministrar, körledare och där presidentfrun Michelle Obama var ett triumfkort:

- Man ser att det fungerar när man nu ser vilka som kommer och tittar, säger Randy Adams.

Och Memphis är långt från ensam i sin kategori, "Fela!", den nya pjäsen "Race" och "Fences" år tre andra exempel som rullar nu med afro-amerikanska huvudroller.

Till hösten väntas fler premiärer; "Unchain My Heart: The Ray Charles Musical", "The Scottsboro Boys", och om producenterna får skådespelarna Samuel L. Jackson och Halle Berry att ställa upp, väntas även musikalen "the Mountaintop" om Martin Luther King i höst.

Sue Frost, kallar det mer för ett sammanträffande än en trend:

- Det var nog inte så att alla producenter satt för tre år sedan och tänkte nu ska vi särskilt locka afroamerikaner 2010, säger Sue Frost, men diskussionen har nog hamnat på agendan eftersom vi har en afroamerikansk president nu, säger hon.

Samtidigt säger Broadwaybesökaren Donna, att mycket kan förbättras på området, och pekar på de stora reklamväggarna runtomkring: trots flera musikaler i rullning med afro-amerikanska karaktärer syns väldigt få på musikalskyltningen.

Marcus Eriksson, New York.
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista