Guggenheim Aarhus

Den danska staden Aarhus på Jylland har fått ett nytt konstmuseum, ett av Nordeuropas största, finansierat av offentliga medel och privata fonder. Drygt 300 miljoner danska kronor har det kostat att bygga och ”Schmidt, Hammer och Lassen” har varit arkitekter.
  Onsdagen den 7 april, invigs Aarhus Konstmuseum av den danska drottningen Margrethe. Kulturnytts Lars Lönroth har redan varit där.

AARHUS. En stor, stor pojke sitter på huk vid ingången till det nya konstmuséet i Aarhus och spanar efter något byte att fånga upp. Han är 5 meter hög och gjord av glasfiber men ser mycket verklig ut, skapad av den australiensiske konstnären Ron Mueck. Muséets chef, Jens Erik Sörensen, säger att vad han och Muecks pojke är på jakt efter är den internationella konst från hela världen som kan ge inspiration till utställningar och konstinköp.
- Mitt hopp är att vi kan samla världen i Aarhus, säger Jens Erik Sörensen.
  Till skillnad från danska Louisiana, där konsten lever ett horisontellt liv i naturskön miljö, är muséet i Aarhus byggt på höjden. En stor kub av tegel och glas mitt i stan med en gågata som skär tvärs igenom byggnaden, som med sina vita, runda, spiralformade trappor ger en svindlande Guggenheim-känsla samtidigt som utsikten från takterrassen påminner om Pompidou-muséets panorama över Paris fast med Eiffeltornet utbytt mot Arne Jacobsens vackra rådhusbyggnad nedanför.
  Besökaren rör sig mellan himmel och helvete, från den danska guldåldern, Thorvaldsen och Willumsen i de övre gallerierna via popkonst och Per Kirkeby till källarplanets 9 underjordiska kammare, inspirerade av Dantes inferno.
- Idén uppstod att skapa en parallell till Dantes gudomliga komedi där han beskriver helvetet med de 9 kretsarna för att sen långsamt bestiga skärseldens berg där han luttras innan han når himlen, förklarar Jens Erik Sörensen.
  Videokonstnären Bill Violas installation med änglar som stiger upp från en vattenfylld underjord påminner besökaren om att muséet är byggt på den plats där stadens fattighus låg för hundra år sen. Osaliga andar lockas med den moderna konstens hjälp upp till ytan.
-Hoppas bara att det ekonomiska stödet till vårt internationellt inriktade museum inte kommer att sina så att platsen återigen förvandlas till ett fattighus, säger Jens Erik Sörensen, medveten om att dansk kulturpolitik kan vara nog så nyckfull.

Lars Lönroth

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".